- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwArklow Rose: proudly built by Royal Bodewes

Arklow Rose: proudly built by Royal Bodewes

- Advertentie -

Delen

Het is dinsdag 18 juni 2024. Tegen zes uur in de ochtend maakt de ochtenddauw over de velden en het Eemskanaal langzaam plaats voor de opkomende zon. Ter hoogte van Overschild wordt de stilte plotseling verbroken. Een sleep verschijnt uit de dauw. Het is een schitterend gezicht. De uit 1962 stammende sleepboot Waterpoort trekt met zijn 850 pk sterke Stork Werkspoor wederom een nieuw schip vanaf een scheepswerf aan het Winschoterdiep naar Delfzijl. Het blijkt te gaan om de Arklow Rose. Om meer te weten te komen over dit schip bezoeken we de werf in Martenshoek.

Via het Eemskanaal trekt de uit 1962 stammende sleepboot Waterpoort de nieuwe Arklow Rose naar Delfzijl. (foto Simon Marrink)

Aan de Werfkade in Martenshoek (Hoogezand) staat het kantoor van Royal Bodewes, een handelsnaam van de Bodewes Groep. Op 12 november 2012 werd het predicaat Koninklijk toegekend. Als startdatum van de werf wordt 7 februari 1812 aangehouden. Even verderop staan de werfgebouwen, die de namen Jachtwijk en Verstockt dragen.

In eigen beheer

In de vorige eeuw waren hier talrijke scheepswerven gevestigd die hoofdzakelijk coasters bouwden. Tegenwoordig bevindt zich hier alleen nog de werf van Royal Bodewes, die schepen bouwt binnen de breedtebeperking van bijna 16 meter, de maximale doorvaart van de bruggen.

Ook in Foxhol heeft Bodewes, samen met Passer SIDC, een werf. Daar wordt op dit moment onder bouwnummer 810 een RoRo Cargo-carrier gebouwd voor een klant uit Frans-Polynesië. Eerder dit jaar leverde Bodewes vanaf deze locatie een cementcarrier op aan een klant uit Taiwan.

De werf liet in het verleden ook casco’s in het buitenland bouwen om deze in Martenshoek af te bouwen. Als resultaat van doorgevoerde optimalisaties in het productieproces is het tegenwoordig financieel aantrekkelijker de schepen volledig in eigen beheer te bouwen.

Familiebedrijf

Inmiddels wordt de werf geleid door de zesde generatie van de familie. Herman Bodewes vormt samen met Johan Schouwenaar en Joke Haringsma de directie. Maar ook familieleden van de zevende generatie werken inmiddels op de werf. Deze richt zich op het bouwen van vrachtschepen en cementcarriers voor de zeevaart. Af en toe worden er speciale schepen gebouwd. Hiervan is de LNG-tanker Coralius een fraai voorbeeld.

Het zijn allemaal schepen die zich stuk voor stuk kenmerken door duurzaam, innovatief en betrouwbaar te zijn. Op het kantoor en de werf in Martenshoek werken in totaal ongeveer honderd mensen.

Toekomst

“De toekomst van de scheepsbouw is verbonden aan de vraag in hoeverre werven in staat zullen zijn schepen te bouwen die klimaatneutraal kunnen opereren zonder dat de exploitatiekosten voor de reder worden verhoogd”, antwoordt Martijn Beunk van de afdeling Business Development van Bodewes op de vraag hoe de toekomst van de werf eruitziet. Emissiearme motoren toepassen die draaien op alternatieve brandstoffen wordt steeds belangrijker.

Soms worden schepen uitgerust met een kraan voor het laden en lossen van ladingen. Bodewes heeft behalve een innovatieve voortstuwing een energiehuishouding ontwikkeld waarmee een schip de havenactiviteiten emissievrij kan uitvoeren en tevens in staat is om een bepaalde periode emissievrij te varen.

Het succes van de werf wordt verklaard door een proactieve marktbenadering waarbij de klant altijd koning is. Het familiebedrijf bouwt tegen concurrerende prijzen met een grote mate van flexibiliteit.

Arklow Rose

De Arklow Rose is het zesde schip van een serie van maar liefst zeven identieke schepen. De opdracht komt van Arklow Shipping uit het Ierse Arklow. De Arklow Rose, bouwnummer 826, liep op 26 april dwarsscheeps van stapel.

Het schip is van het type EcoTrader 6800. Hiermee wordt ook het draagvermogen aangegeven. De Arklow Rose kan diverse soorten lading vervoeren, zoals graan, hout, kolen en papier. De lengte over alles bedraagt 104,93 meter en de breedte 15,00 meter.

Om een snelheid van 12 knopen te kunnen bereiken is aan boord een 6-cilinder MaK-hoofdmotor van het type 6M25C met een vermogen van 1.740 kW geplaatst.

De EcoTrader 6800 liep op 26 april van stapel. (foto Simon Marrink)

Na de sea trials, die op 19 juni werden gehouden, heeft Royal Bodewes het schip twee dagen later aan de rederij opgeleverd. Na de overdracht is het schip op 22 juni vanuit Eemshaven naar Hamburg vertrokken om bij de GTH Getreide Terminal Hamburg te laden voor Greenore in Ierland.

De Arklow Rose vaart onder Ierse vlag met Arklow als thuishaven. Inmiddels staat de Arklow Rover, als laatste schip uit deze serie, op de werf.

Door Simon Marrink

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -