- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDamen Marine Components levert intelligente doklieren

Damen Marine Components levert intelligente doklieren

- Advertentie -

Delen

Damen Marine Components (DMC) heeft innovatieve doklieren ontwikkeld. De eerste exemplaren doorstonden de ultieme test afgelopen herfst tijdens het gecontroleerd binnenslepen van het enorme cruiseschip Emerald Princess in het dok van Damen Shiprepair Rotterdam.

De lieren werden speciaal ontwikkeld voor dit 405 meter lange en 90 meter brede scheepsdok. De vier lieren zorgen in een uitgekiend samenspel voor het gelijkmatig en gecontroleerd binnenhalen van een schip, ongeacht de omstandigheden.

Het liersysteem werd voor het eerst gebruikt voor de 290 meter lange en 36 meter brede Emerald Princess. (foto DMC)

Lierensysteem

De vier lieren zijn goed voor 40 ton trekkracht per lier. Op iedere hoek van het dok staat een lier. Twee lieren trekken een schip naar binnen en de twee anderen bij de ‘ingang’ van het dok regelen de snelheid en de juiste positie van het schip door de exact benodigde hoeveelheid tegenkracht te geven. De aansturing van het liersysteem wordt door een centrale computer geregeld.

Dit lierensysteem is volgens Damen krachtig genoeg om ieder drijvend object een dok in te trekken. Drijvende objecten vereisen relatief weinig kracht om te worden gesleept, maar een hoog schip als de Emerald Princess kan veel wind vangen en dan ontstaan grote krachten die de lieren in bedwang moeten houden.

Energie terugwinnen

Het lierensysteem van DMC meet voortdurend de kracht die op de kabels wordt uitgevoerd en is beveiligd tegen overbelasting. Terwijl twee lieren het schip naar binnen trekken, zorgen de twee andere dat dit gecontroleerd gebeurt en dat het schip niet opzij kan bewegen of te snel naar binnen drijft.

Terwijl de lieren langzaam afdraaien, wordt energie teruggewonnen en vervolgens benut bij de trekkende lieren. De lieren kunnen op eigen kracht een schip of ander maritiem object in het dok plaatsen of dit doen in combinatie met sleepboten.

Piekbelasting

“De grootte van dit dok vormde een uitdaging”, meldt Markus de Jong, Product Manager Controls bij DMC Dynamics. “Om piekbelasting op de lieren te voorkomen en daarmee eventuele schokken aan de kabels voor te zijn, is het zaak dat de software in de vier lieren razendsnel met elkaar communiceert. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we een glasvezelkabel rond het dok gelegd.”

(foto DMC)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -