- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDMC en De Gerlien van Tiem tekenen contract voor stuursysteem op nieuwe...

DMC en De Gerlien van Tiem tekenen contract voor stuursysteem op nieuwe VDO-tanker

- Advertentie -

Delen

De Gerlien van Tiem en Damen Marine Components hebben tijdens Maritime Industry een contract getekend voor de levering van een roer- en stuursysteem. De bedrijven gaan opnieuw een tanker bouwen voor VDO Maritiem. Het schip wordt over een jaar opgeleverd.

Het nieuwbouwschip, dat mts Valentino gaat heten, is gebaseerd op het innovatieve, ‘laagwater-ontwerp’ MoneyMaker 3.0 van Rensen-Driessen Shipbuilding. Dat bedrijf bouwt ook het casco. De Gerlien van Tiem uit Druten is verantwoordelijk voor de complete afbouw, die in opdracht van VDO Maritiem uit Hendrik-Ido-Ambacht wordt uitgevoerd.

Actief koproepsysteem

DMC levert het elektrisch-hydraulisch besturingssysteem, vier HD-profielroeren en een bijpassende roeraandrijving. Daarnaast heeft VDO Maritiem gekozen voor een RMS: een actief rotorkoproersysteem dat de veiligheid en controle over het schip in ongeladen toestand verbetert. Het ‘zeilen’ bij harde (zij)wind wordt door de inzet van een RMS voorkomen.

DMC heeft het actief koproer, dat al dertig jaar bestaat, recent gemoderniseerd. Sindsdien lopen er tientallen projecten, aldus het bedrijf. Een verklaring is dat veel moderne binnenvaartschepen lichter zijn en ander vaargedrag vertonen. Om in lege toestand  dekoersstabiliteit te optimaliseren, kiezen veel binnenvaartondernemers voor één of twee RMS-systemen.

Samenwerking

Leo van Zon, area sales manager bij DMC, zei na de ondertekening van het leveringscontract: “Vanwege de uitstekende relaties en succesvolle afbouwprojecten in het verleden heeft VDO Maritiem besloten om weer met De Gerlien van Tiem en ons samen te werken. Wij zijn er trots op van beide partijen het vertrouwen te krijgen deze tanker van onze systemen te voorzien.”

“Het ging en gaat bij deze projecten echt om de samenwerking tussen de gebroeders Van den Oever, cascobouwer RensenDriessen, de werf in Druten en DMC. Dat is wat het succes maakt en we zien dan ook uit om ook dit schip weer naar tevredenheid op te leveren.”

Vierkante spudpaal

Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, vulde aan: “Wij zijn erg trots dat we ook dit schip voor VDO Maritiem mogen afbouwen. Naast de afbouw produceren en installeren wij ook onze spudpaal en stuurroosterboegschroef voor deze 135 bij 11,45 meter binnenvaarttanker.”

“Door het gebruik van onze vierkante spudpaal ligt het schip heel stabiel en veilig. We zien dan ook steeds meer binnenvaartondernemers hiervoor kiezen. Met DMC is de samenwerking steevast goed en daarom hebben we ook nu weer gekozen voor hun systemen.”

Vanaf het voorjaar 2024 kun je de Valentino zien varen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -