DMC levert stuur- en roersystemen voor drie nieuwe sleephopperzuigers Van Oord

0
Bij Keppel in Singapore worden drie sleephopperzuigers voor Van Oord gebouwd. (illustratie Van Oord)

Damen Marine Components (DMC) heeft een order ontvangen voor drie sets stuur- en roersystemen voor drie sleephopperzuigers die momenteel voor Van Oord gebouwd worden bij de werf van Keppel Offshore & Marine in Singapore.

De vaartuigen worden 138 meter lang en hebben een hoppercapaciteit van 10.500 m³. Ze zijn ontworpen en uitgerust volgens de nieuwste inzichten en technieken voor duurzaam, energiezuinig baggeren. De eerste twee schepen worden eind 2021 opgeleverd. De derde komt in het jaar daarna in de vaart.

Elk schip is uitgevoerd met twee Van der Velden Commander-stuursystemen van het piston-type en twee Van der Velden Master-roeren met een roerbulb en visstaartprofiel.

Commander-stuurmachine

De Commander piston-type stuurmachine is zeer betrouwbaar en van hoge kwaliteit dankzij het ingebouwde cilinderontwerp. Het systeem kan volledig op maat gemaakt worden, met verscheidene opties voor roerstandaansluitingen, roerhoeken en cilinders. Hierdoor is de installatie eenvoudiger en is er minder ruimte nodig in de achterpiek.

De piston-type sturmachine Commander. (Illustratie DMC)

Het Master-roer is zeer goed manoeuvreerbaar en heeft een specifiek ontworpen, hoogwaardig visstaartprofiel dat kan worden geoptimaliseerd voor veel verschillende schepen. Bovendien heeft het geen bewegende onderdelen, waardoor het ideaal is voor schepen die in ondiep water varen.

De roeren voor de trailing suction hopper dredgers van Van Oord hebben een oppervlak van ongeveer 14 m². De schepen worden door Bureau Veritas goedgekeurd voor snelheden tot 15 knopen en genereren een koppel van 270 kNm.

Roerbulb

Beschikbaar met roerhoeken tot 65 graden, zorgen Master-roeren voor een hoge lift. Het visstaartontwerp kan worden afgestemd op het doel van het schip.

Een Master-roer met visstaartontwerp en roerbulb. (Illustratie DMC)

Elk roer van deze serie hopperzuigers wordt uitgevoerd met een roerbulb. Dit verbetert het kielzog van de propeller, wat energie- en brandstofbesparend werkt en meer stuwkracht geeft bij hogere belasting. “Het roerprofiel is aan de hand van diverse modeltesten volledig geoptimaliseerd voor de beste prestaties op het gebied van manoeuvreren op lagere snelheden en in ondiep water”, aldus Bogdan Mocanu, Area Sales Manager bij DMC.

Van straalbuizen tot roersystemen

DMC behoort tot de Damen Shipyards Group en ontwerpt en produceert hoogwaardige systemen voor de voortstuwing en het manoeuvreren van schepen werkzaam in allerlei takken van maritieme activiteiten. Hieronder vallen kustvaart, diepzee, offshore, zeevaart, binnenvaart, marineschepen en superjachten. De primaire producten zijn straalbuizen, lieren, bedieningssystemen en stuur- en roersystemen. De laatste twee categorieën worden verkocht onder het handelsmerk Van der Velden.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.