De Stage V-overgangstermijn voor nieuwe scheepsmotoren van meer dan 300 kW in de binnenvaart wordt met zes maanden verlengd. Dat meldt NMT, de brancheorganisatie van de maritieme maakindustrie.
NMT heeft zich daar de afgelopen tijd, in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Lloyd’s Register, voor ingezet met het oog op binnenvaartschepen waarvan de bouw door corona is vertraagd. Die inspanningen werpen vruchten af, want het Europees Parlement en de Europese Raad hebben beide ingestemd.
Zes maanden extra tijd
Dat betekent dat nieuwe schepen pas vanaf 1 januari 2022 voorzien hoeven te zijn van Stage V-motoren. Dat was per 1 juli 2021. Nieuwbouwschepen die uiterlijk 31 december 2021 een (voorlopig) certificaat krijgen, mogen nog met CCR2-motoren varen. “Voor nieuwbouwschepen die nu nog in (af)bouw zijn waarvan de bouw door corona is vertraagd geeft dit dus zes maanden extra om in de vaart te komen”, aldus NMT.