- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws De terugkeer van het rotorkoproer

 De terugkeer van het rotorkoproer

- Advertentie -

Delen

Dit kwartaal komen de Moorea en Messina in de vaart, twee nieuwe binnenvaarttankers van Universe Shipping met een laagwaterontwerp van RensenDriessen Shipbuilding. Beide schepen zijn voorzien van een vertrouwd systeem dat de laatste tijd weer in opkomst is: de intrekbare RMS 2000 V, het actieve koproer van Damen Marine Components.

“Hiermee varen we veiliger, zuiniger en groener.” Na 27 jaar als schipper verruilde Marc Stok het stuurhuis in 2020 voor het kantoor van Universe Shipping in Zwijndrecht. Daar is hij als fleetmanager medeverantwoordelijk voor de zeventien tankers die onder de binnenvaartorganisatie vallen. Er komen er binnenkort twee bij: de Moorea en de Messina, 135 meter lang en 11,45 meter breed.

Beide tankschepen hebben een lichtgewicht laagwatercasco (type MoneyMaker 3.0) dat is ontwikkeld door RensenDriessen Shipbuilding. Afgestemd op de verwachte toename van periodes met (extreem) laag water op de Rijn. Toen Marc Stok op zoek ging naar manieren om de nieuwe schepen nog veiliger en groener te maken, kwam hij uit bij een product dat al enkele tientallen jaren bestaat: de Van der Velden RMS Rotor Manoeuvreer Systeem (actieve koproeren) van Damen Marine Components (DMC).

Koersstabiliteit

Met dank aan zijn jarenlange ervaring als schipper. “De rotors kende ik van vroeger, ik had ze weleens gezien op grote schepen”, vertelt Stok. “Ik ben me er daarom opnieuw in gaan verdiepen en DMC, waar wij al heel lang mee samenwerken, bleek ze nog altijd te verkopen ook.”

Mts Moorea komt in februari in de vaart.

Dat klopt, zegt Leo van Zon, Area Sales Manager van Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam. “De rotors waren van pakweg eind jaren 80 tot eind jaren 90 populair op de binnenvaart, daarna hebben ze lang een sluimerend bestaan geleid. Er zijn wel nog altijd schippers die ermee varen en nu komen de rotors ineens weer bovendrijven, omdat er tegenwoordig steeds meer schepen worden ontworpen voor het varen op laagwater.”

“Als je daarmee met heel geringe diepgang en in lege toestand vaart en er steekt zijwind op, dan wordt het een soort zeilboot, bij wijze van spreken. Je moet daarom de koersstabiliteit van het schip zekeren en dat doe je met behulp van een actief koproer.”

Magnus-effect

Het rotorkoproersysteem van DMC is gebaseerd op het principe van het Magnus-effect. Door een snel roterende cilinder in aanstromend water te plaatsen, ontstaat er een liftkracht door het optredende drukverschil. Deze liftkracht, of zijdelingse stuwkracht, is groter dan bij conventionele koproeren en zorgt ervoor dat het voorschip veel beter manoeuvreerbaar is.

Door de steeds belangrijker wordende energietransitie wordt deze techniek tegenwoordig weer gebruikt. Benamingen zoals Flettner Rotor, Magnus-effect en allerlei andere vormen van het toepassen van ronddraaiende palen op schepen om de voortstuwing met wind te ondersteunen worden veelvuldig toegepast.

(illustratie Damen Marine Components)

Veilig en groen

De RMS 2000 V-rotors (de ‘V’ staat voor ‘Verticaal’) zijn verticaal uitschuifbaar en zorgen ervoor dat de nieuwe tankers van Universe Shipping veiliger, zuiniger en daarmee ook groener kunnen zijn, legt Marc Stok uit: “Veiliger, omdat je hiermee het schip stabieler kunt houden. Zeker in lege toestand als het hard waait. Dit systeem is een mooi voorbeeld van hoe je tijdens de vaart nog wél kunt sturen. Een actief koproer, maar dan in de kleinere versie.”

“En groener, omdat je dankzij de rotors brandstof kunt besparen. Je hoeft dan met het roerwerk achterop minder te sturen, waardoor je niet met iedere stuurbeweging de voortstuwing van het schip afremt. Daar heb je met dit systeem geen last van.”

Kleinere schroeven

De Moorea en de Messina worden op dit moment, na de bouw van de casco’s in respectievelijk China en Rusland, afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht. Beide tankers komen in februari in de vaart. Ze krijgen de Rijn als vaargebied en worden uitgerust als dubbelschroevers met twee kleinere schroeven en vier bijpassende roeren, zodat ze ook bij een lage waterstand nog inzetbaar zijn.

“Minder roereffect op lage snelheid omdat de roeren minder omstromen, zeker in vergelijking met een grotere schroef en passend 2-roerensysteem”, zegt Leo van Zon. “Maar je moet wel een schip van dezelfde grootte op koers zien te houden. Vandaar de keuze van Universe voor de rotors.”

Vertrouwensband

Het gros van de binnenvaarttankers van Universe Shipping is ook uitgerust met Van der Velden roer- en stuursystemen van DMC. Dat is niet toevallig, zegt Marc Stok. “Damen Marine Components is voor ons een vertrouwde partner waar we op kunnen bouwen. Wij zijn heel tevreden over de samenwerking. De lijnen zijn kort en het contact is goed, we kunnen altijd bij ze terecht voor terugkoppeling en adviezen, ze komen altijd op je vraag terug. Dat zorgt voor een heel goede vertrouwensband.”

Zo’n langdurige relatie vinden ze bij Universe Shipping belangrijk. “Een dergelijke samenwerking is simpelweg een stabiele factor, we weten dat we altijd op elkaar kunnen terugvallen. En de producten zijn kwalitatief top, daar begint het allemaal mee natuurlijk. In mijn 27 jaar als schipper heb ik zelf ook vaak met het roer- en stuurwerk van DMC gewerkt. Ik heb ook wel met andere systemen gevaren, maar iets vergelijkbaars is er eigenlijk haast niet.”

 

 

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -