- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBremanger: bijzonder ‘groen’ vrachtschip met extreem lage kruiplijn

Bremanger: bijzonder ‘groen’ vrachtschip met extreem lage kruiplijn

- Advertentie -

Delen

Ruim vijftig jaar geleden richtte Franz 
Bontrup een familiebedrijf op met als specialiteiten grondstoffen, logistiek en landbouw. Naast akkerbouw in Oekraïne investeert Bontrup, met als hoofdvestiging Amsterdam, in melkveehouderij, zowel in Oekraïne als in de Verenigde Staten. In Noorwegen bezit de familie, die nu onder leiding staat van Peter en Bram Bontrup een van de grootste steengroeven van Europa: de Bremanger Quarry.

Deze steengroeve produceert steenslag voor onder andere de beton-, wegen- en spoorwegbouw in Noord-Europa, waaronder Nederland. Daarnaast levert de groeve steen aan maritieme projecten, bijvoorbeeld voor de aanleg van golfbrekers en het stabiliseren van offshore pijpleidingen. De onderneming beschikt over een vloot van vijf zelf­lossende bulkcarriers, variërend van 35.000 tot 100.000 ton.

Amer Shipping

Voor de Nederlandse markt wordt met name gebruik gemaakt van de terminal in de haven van Amsterdam van dochteronderneming Graniet Import Benelux. Voor het transport in de binnenvaart wordt al ruim twintig jaar tot volle tevredenheid samengewerkt met Amer Shipping uit Raamsdonksveer. Onlangs is in Raamsdonksveer bij Buijks Maritiem het 2.685 ton metende motorvrachtschip Bremanger afgebouwd, een gezamenlijk project van de families Bontrup en Buijks. Het binnenschip gaat deel uitmaken van de vloot van Amer Shipping.

‘Groene Groeve’

Bij de Bremanger Quarry, ook wel de ‘De Groene Groeve’ genoemd, draait het winningsproces om duurzaamheid met een minimale impact op het landschap. Tijdens het productieproces wordt de zwaartekracht optimaal benut, waardoor de steen op een energieneutrale manier gebroken wordt.

Het productieproces maakt het mogelijk dat er groene elektriciteit opgewekt wordt en het gesteente CO2-neutraal ondergronds wordt gebroken en vervolgens via een transportband, met een productie van 2.000 ton per uur, uit de groeve wordt gehaald. Het breken gebeurt volledig uit het zicht binnenin de berg.

Leveringsproblemen komen in Noorwegen niet voor, want het bedrijf beschikt er over ruim 1 miljard ton steen aan reserves. Nabij de steengroeve kunnen de grootste zee­schepen met een laadcapaciteit tot 5.000 ton per uur geladen worden. De familie Bontrup heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om aan de Noorse kust een ‘Groene Groeve’ te realiseren, waar geheel zelfvoorzienend gewerkt kan worden.

Het wekt dan ook geen verbazing dat ook de Bremanger een bijzonder ‘groen’ binnenschip is geworden. Om ook losplaatsen diep in het achterland van onder andere Duitsland en Zwitserland te kunnen bereiken, is in China een casco met een extreem lage kruiplijn van 4,05 meter gebouwd. Dat casco is aan Buijks geleverd door RensenDriessen Shipbuilding, dat het schip ook ontwierp.

Aan de wal in Raamsdonksveer is verder aan de lage kruiplijn gewerkt. Zo is het de vakmensen van Buijks Maritiem gelukt in een 10 centimeter hoge ruimte onder de vloer van de machinekamer alle benodigde techniek te installeren.

Pakket met 48 accu’s

Het team van Buijks Maritiem heeft, onder leiding van operationeel manager Jordy Buijks en projectmanager Ad van den Elshout, bijzonder veel tijd gestoken in de engineering van de Bremanger. Zij zeggen daarover: “We hebben voor het schip, met afmetingen van 110 x 10,50 x 3,40 meter, bewust gekozen voor een kleine hoofdmotor, een Caterpillar C32 van 1.250 pk, met een nabehandelingssysteem op de uitlaatgassen. Aan boord staan twee generatorsets Stage V en een extra PTO voor de asgenerator van 65 kW.”

“In een speciale, explosievrije ruimte zijn 48 accu’s geplaatst waarbij een managementsysteem constant het elektrisch verbruik aan boord monitort. Tijdens de vaart vult de asgenerator het accupakket aan, waardoor de ‘Bremanger minimaal 24 uur kan stil­liggen zonder dat een generator nodig is. Daardoor besparen we zo’n 10 liter brandstof per uur en hebben we minder filters nodig, is er minder onderhoud én is er vooral sprake van minder uitstoot.”

Hieraan gekoppeld werd door Buijks Maritiem, in nauwe samen­werking met enkele leveranciers, het verwarmingssysteem aan boord 
van de Bremanger ontwikkeld. 
Het betreft vloerverwarming op water, met de benodigde slangen onder de vloer, waarbij de restwarmte van de motor gebruikt wordt om de woning te verwarmen.

Afbouwlocatie

Sinds anderhalf jaar is Buijks 
Maritiem actief aan de Maasdijk in Raamsdonksveer. Aan rivier de Donge beschikt het jonge, 
dynamische bedrijf over een fraaie afbouwlocatie. Daar is het Buijks en Van den Elshout, in nauwe 
samenwerking met de familie Bontrup en diverse toonaangevende toeleveranciers in de binnenvaartbranche, gelukt een bijzonder innovatief schip over te dragen aan de opdrachtgevers.

Tijdens de zeer geslaagde proefvaart genoten Peter Bontrup en Pieter-Jos Blokzijl, verkoopmanager bij Graniet Import Benelux, zichtbaar van de uitstekende vaareigenschappen van hun eerste binnenschip.

De Bremanger is een schip dat met een minimale energie-input maximaal rendement levert op gebied van energieopwekking. En ook nog eens met een fikse emissiereductie!

tekst: Jan Hoek

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -