Asto Shipyard levert dual fuel-tanker RPG Oslo op voor Plouvier/Intertrans

0
(foto Maritime Filming Group)

De proefvaart van de nieuwe dual fuel-tanker RPG Oslo verliep 15 september succesvol. De 110 meter lange en 11,45 meter brede tanker is afgebouwd door Asto Shipyard in Raamsdonksveer. De LNG aangedreven tanker is de nieuwste aanwinst voor Plouvier Transport en zusterbedrijf Intertrans Tankschifffahrt.

Zij beschikken over een vloot van ruim dertig tankers. De RPG Oslo is de vierde tanker uit een serie dual fuel-schepen (LNG en gasolie) die begon met de RPG Stuttgart. Daarna volgende al de RPG Bristol en RPG Stockholm. Ze hebben alle een laadvermogen van ruim 2.600 ton.

De binnenvaarthistorie van de Vlaamse Plouvier-groep gaat al terug tot eind 19e eeuw. Het bedrijf is altijd met zijn tijd meegegaan – en durfde ook voorop te lopen. Dat resulteerde in de vooraanstaande speler in de binnentankvaart die Plouvier Transport samen met de Zwitserse zusteronderneming Intertrans heden ten dage is. Zij zijn gespecialiseerd in het vervoer van minerale olieproducten over het gehele Europese vaarwegennet.

Leveranciers

VEKA Scheepsbouw was verantwoordelijk voor het casco en voor het leidingwerk. De deepwell-pompen zijn afkomstig van Dutch Well Pumps.  Berg Maritieme Meetsystemen verzorgde het tankmeet- en alarmeringssysteem voor de ladingtanks, de gasdetectiesystemen voor woning en het stuurhuis en voor doorvaarthoogtemeting.

W&O Europe leverde de appendages voor de dekleidingsystemen en de machinekamers. All Pumps Holland is verantwoordelijk voor de levering van het complete Victor-pompenpakket.

Blokland Non-Ferro zorgde voor de beunkoelers. Damen Marine Components leverde het besturingssysteem, inclusief roerstandaanwijzer, hydraulisch aggregaat, Van der Velden-stuursysteem en -roersysteem.

Dolpower zorgt voor power met drie generatorsets: Caterpillar/Stamford voor de aandrijving van de boegschroef en de ladingpompen, John Deere/Stamford voor boordnet en ladingpompen en John Deere/Stamford voor boordnet. De boegschroefinstallatie van Verhaar Omega is een kanalentype met schroefdiameter 1.200 millimeter. De bediening is wegafhankelijk inclusief omschakeling van pomp- naar boegschroefbedrijf.

Stuurhuis

Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis (met hefgeleidekokersysteem). Werkina Werkendam verzorgde de elektrische installatie (inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, airco-installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS-installatie)

Dik den Hollander Maritiem legde pvc-vloeren door de gehele woning, tapijt in het stuurhuis, leverde ook raambekleding en zonwering, meubilair, matrassen, bedtextiel, huishoudpakket en witgoed. De vaarverzekering is geregeld door Overvliet Assurantiemakelaars.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.