4.076 ‘lane’-meters

0

De Compagnie Belge d’Affrètements, beter bekend als Cobelfret, heeft klaarblijkelijk geen last van de Brexit. Ze hebben in Rotterdam een eigen terminal in de Brittanniëhaven en hun roro-schepen, die varen op deEngelse havens Killingholme en Purfleet, zitten altijd aardig vol. 

Kennelijk is het nu zelfs zo druk dat ze de Alf Pollak hebben gecharterd om het grote aanbod adequaat te kunnen verwerken. Het drie jaar oude schip opereerde voorheen in een dienst tussen Livorno op het vaste land van Italië en Cagliari aan de zuidzijde van Sardinië.

Alf Pollak
(foto Arjan Elmendorp)

Gezien de markeringen hoeft het geen betoog dat het een Italiaans schip is. Met de tekst brengt reder Vincenzo Onorato zelfs een eer­betoon tot uiting aan Italiaanse zeevarenden. 

De in Napels gevestigde rederij Tirrenia onderhoudt met een vijftiental schepen meerdere roro- en veerdiensten. Ook Moby Lines en Torena, met bij elkaar zo’n twintig schepen, behoren tot de Tirrenia Group. 

De Alf Pollak is 210 meter en heeft 4.076 lane-meters, die ruimte bieden aan 300 vrachtwagens. De roro werd in 2018 gebouwd door Flensburger Shipbuilding. De MAN Augsburg-diesel van 9.600 kW is goed voor 22 knopen, wat ruim 40,7 kilometer per uur is.

Cobelfret vaart niet alleen op Engeland, maar ook op Ierland, Iberië (Spanje en Portugal),
alsmede Scandinavië (Denemarken en Zweden). Naast Rotterdam wordt ook hoogfrequent geopereerd vanuit Zeebrugge. 

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in nieuwbouw en de roro-vloot bestaat uit meer dan dertig eenheden. Daarnaast varen er nog zo’n dertig bulkcarriers met dezelfde rode C in de witte schoorsteenruit. Ander kenmerk is dat de scheepsnamen hiervan beginnen met ‘Lowlands’. De helft ervan is chartertonnage. 

Tekst: Cees de Keijzer van www.wssrotterdam.nl
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.