Zand- en grindvaart in problemen door stikstofimpasse

0

Steeds sterker ondervindt de zand-, grind- en grondvaart de nadelige gevolgen van de stikstofproblemen. Koninklijke BLN-Schuttevaer protesteert samen met MKB-Nederland tegen de impasse. De brancheorganisatie roept de politiek op met snelle maatregelen te komen. Die “zijn nodig om te voorkomen dat bedrijven onnodig omvallen.”

“De binnenvaart is samen met onder ander natte aannemers en de bouw één van de getroffen branches”, stelt BLN-Schuttevaer. “We zien dat snelle oplossingen nog uitblijven terwijl de urgentie voor het bedrijfsleven toeneemt. Wij vrezen dat echte oplossingen maanden op zich laten wachten. Die tijd is er niet. In het zand-, grind- en grondtransport over water droogt het werk op. Oplossingen kunnen en mogen niet langer uitblijven, daarvoor is de urgentie te groot.”

Vergunningen

BLN-Schuttevaer heeft met MKB-Nederland aan de Tweede Kamer gevraagd snel stappen te zetten om uit de impasse te komen. Dat kan door een drempelwaarde instellen. MKB-Nederland stelt voor dat binnen een maand een drempel wordt ingesteld van minimaal 1 mol/ha die voor het hele land gelijk is.

“Met deze drempelwaarde kunnen talloze projecten die geen of nauwelijks stikstof uitstoten, snel weer worden opgestart zonder dat daarvoor lange vergunningsprocedures nodig zijn. Dat lenigt de nood van veel bedrijven die hun problemen met de dag groter zien worden”, aldus BLN-Schuttevaer.

“Daarnaast moet de vergunningverlening weer snel op gang gebracht worden met ecologische toetsen. Ook kleinere bouwprojecten moeten snel weer van de grond. De provincies doen daar nog onvoldoende mee.”

Binnenvaart kan bijdrage leveren aan oplossing

BLN-Schuttevaer heeft zelf in gesprekken met Tweede Kamerleden aangegeven dat de binnenvaart door de lage emissie per tonkilometer juist een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de stikstofproblematiek in Nederland. Dat gebeurt als meer transport van de weg naar het water gaat.

“Ook het door de overheid financieel stimuleren van de inbouw van Stage V- en Euro 6-motoren in schepen helpt de uitstoot van stikstof te verminderen.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.