Freek van IJken snapt zelf niet waarom hij erelid wordt 

0
Freek en Betty van IJken werden samen in het zonnetje gezet. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Op de jaarvergadering van Schuttevaer afdeling Utrecht werd secretaris Freek van IJken beloond met het erelidmaatschap, als dank voor zijn meer dan 30 jaar in het bestuur. En daar gaat hij volop mee door…

Dat was voor Van IJken een grote verrassing. Meer dan vijf maanden had de rest van het bestuur verborgen weten te houden dat hij erelid zou worden. Marleen Buitendijk, beleidsadviseur nautische techniek, water & Infrastructuur bij Koninklijke Binnenvaart Nederland, was 30 april speciaal naar de afdelingsvergadering gekomen om dat erelidmaatschap uit te reiken. Tijdens haar inleidende praatje over de lange geschiedenis binnen de vereniging had Van IJken nog niets in de gaten. Pas vlak vóór de uitreiking begon het kwartje te vallen.

Meegesleept

Van IJken startte 33 jaar geleden bij de afdeling Amersfoort en werd door het bestuur “meegesleept” naar de afdeling Utrecht toen de verenigingen samengingen. Ook werd er even ingegaan op zijn liefde voor zeilen met de familieklipperaak Disponibel.

“Beweegreden van het bestuur is de enorme inzet van Freek van IJken, en vergeet daarbij ook niet zijn echtgenote Betty”, vertelde afdelingsvoorzitter Anné Middendorp. Van IJken zelf ziet het als normaal: “Ik was heel verbaasd en wist niet dat het over mij ging. Ik had dit niet verwacht en voel mij vereerd. Heel bijzonder. Ik snap zelf eigenlijk niet waarom.”

Ongerust

Middendorp stipte in zijn jaarrede de technische ontwikkelingen van de afgelopen vijftig jaar in de scheepvaart aan. Hij had zelf net kennisgemaakt met autonoom varen en is van een twijfelende scepticus veranderd in een positieve voorstander, zo vertelde hij. Moderne technieken zijn ook in de vereniging te zien door WhatsApp en bijvoorbeeld Teams-vergaderen.

Secretaris Freek van IJken benoemde zaken waar de vereniging zich nog steeds ongerust over maakt: “De Randmeren lijken wel een beetje achtergebleven gebied te zijn.” Hij somde punten op zoals de Reevesluis, die eerst geen sluis zou worden en vervolgens met oude achterhaalde afmetingen is gebouwd. “Op- en afloop zijn nog steeds niet geregeld aan de Elburgse kant. Dit geldt ook bij de Elburgse brug.”

De S-bocht bij Schokkerhaven staat inmiddels weer op de agenda. En ook wordt er met een kritisch oog naar het ijsbreken gekeken.

Dieptepunt

Marleen Buitendijk sprak haar zorgen uit over achterstallig onderhoud aan de vaarwegen. Zij somde een aantal stremmingen op door kunstwerken: Nijkerker sluis dit jaar elfmaal, waarvan tien onverwacht. De net gerenoveerde Beatrixsluis had 23 keer een beperking waarvan vijftien onverwacht en de Oranjesluis vijftig keer.

Maar, zei ze: “Ik hoop en denk dat we nu op het dieptepunt zitten en dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.” De overheid investeert voor het komende jaar anderhalf miljard euro in het totale vervoer, om achterstallig onderhoud weg te werken. En eenzelfde bedrag de jaren erna.

Vergrijzing

Ronald Versloot, bestuurslid van de afdeling Rijnmond, gaf uitleg over een recent onderzoek naar opvolging in de Schuttevaer-besturen. “Het blijkt moeilijk te zijn om vrijwilligers te werven voor bestuursfuncties.” Al snel kwam het onderwerp vergrijzing ter sprake. Inmiddels kampt Schuttevaer met een groot aantal oudere B-leden. Iedereen was het erover eens dat de komende jaren nieuwe instroom van jongere schippers nodig is.

De leden maken zich zorgen voor de toekomst; er is jong bloed nodig in de vereniging. “De kracht van de vereniging zijn de varende mensen”, stelde Buitendijk. “Het mooiste zou zijn dat de jongeren het stokje overnemen.”

Met systeem varen en moderne communicatietechnieken als Teams kunnen varenden gemakkelijker aangehaakt blijven bij het bestuur en de vereniging, zei ze. “We zijn enorm gebaat bij jonge instroom, dat zijn onze ambassadeurs en ogen.”

tekst: Evert Bruinekool

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.