Ter ondersteuning van de verduurzaming van NPRC zelf en de hele logistieke keten zet de binnenvaartcoöperatie in op monitoring van de uitstoot. Dat wordt extra belangrijk door aankomende wetgeving voor verladers. Die vragen steeds vaker om inzicht in de uitstootgegevens voor hun eigen CO2-boekhouding, merken ze bij NPRC.
De binnenvaart is al een relatief duurzame optie voor vrachtvervoer, stelt CEO Femke Brenninkmeijer. Desondanks heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC ambitieuze doelstellingen om haar steentje bij te dragen aan de doelstellingen van het klimaatakkoord. “NPRC is in de sector koploper op gebied van digitalisering en streeft ernaar dit ook te worden op het gebied van verduurzaming.”
CSRD-regelgeving
De komende Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal de vraag naar betrouwbare CO2-calculaties naar verwachting in een stroomversnelling brengen. Deze wetgeving houdt in dat bedrijven moeten rapporteren over hun CO2-uitstoot. En niet alleen hun eigen activiteiten moeten in dat rapport komen, ook de activiteiten van leveranciers en vervoerders.
Dit raakt straks talloze bedrijven, dus ook verladers die gebruik maken van de binnenvaart. Voor NPRC reden om ambitieuze plannen uit te werken die aansluiten bij deze ontwikkeling. Brenninkmeijer: “Verduurzaming van de logistieke sector is al lang geen trend meer, maar een feit. Verduurzaming staat inmiddels op alle bestuurlijke en strategische agenda’s. Dit is een zeer belangrijk thema voor onszelf, maar zeker ook voor onze klanten.”
Losse flodder
Digitalisering is daarbij onmisbaar. Voor de CO2-monitoring werkt NPRC nauw samen met BigMile om ervoor te zorgen dat de gegevens over CO2 geaccrediteerd zijn en geschikt zijn voor de accountant. “Als de CRSD-rapportage op termijn wordt gekoppeld aan een CO2-heffing, dan biedt dit kansen”, zegt Jan Pronk, directeur van de softwareleverancier. “Door inzicht te krijgen in de daadwerkelijke CO2-uitstoot in de keten, kunnen bedrijven concreet aan de slag gaan om hun uitstoot te verminderen en daarmee de kosten te verlagen.”
NPRC maakt gebruik van de app iBarge om de communicatie over transporten tussen schip en kantoor te digitaliseren. iBarge heeft een koppeling met BigMile zodat bevrachtingskantoren en varende ondernemers inzicht krijgen in uitstootgegevens voor hun eigen boekhouding. Brenninkmeijer: “Meten is weten. Als je niet precies meet en weet hoeveel je uitstoot, dan weet je ook niet waar je kunt verbeteren en dan blijft elke poging tot verduurzaming een losse flodder.”
Waterstof
NPRC werkt samen met de aangesloten binnenvaartondernemers en met klanten om emissies te verlagen. Dat kan organisatorisch door digitalisering en optimalisatie van het logistieke proces, maar ook door het gebruik van alternatieve brandstoffen of ingrijpende technische innovaties.
Brenninkmeijer: “Ons lid Harm Lenten dat onlangs een waterstof-elektrisch aangedreven schip in de vaart nam en gaat varen op een vast traject voor onze klant Nobian is een mooi voorbeeld van wat we samen kunnen. Daarbij helpt het de binnenvaartondernemers als er een langetermijnrelatie met de opdrachtgever bestaat. Als klanten een deel van het risico willen dragen en mee willen investeren in transport met lagere emissies, dan wordt de business case voor de binnenvaartondernemer een stuk makkelijker.’
Stikstof
De aandacht vanuit de binnenvaart voor de milieueffecten en in het bijzonder de klimaatemissies groeit langzaam maar zeker. “Dit is een goede ontwikkeling, maar er mag toch nog meer bewustwording komen”, vindt Brenninkmeijer. De stikstofuitstoot is ook steeds vaker onderwerp van gesprek, vooral in de aanvoer van bouwmaterialen en bij werkschepen voor projecten die nu geen doorgang kunnen vinden vanwege stikstof. “We willen daarom de monitoring van CO2 uitstoot in de nabije toekomst gaan uitbreiden met NOx”, aldus Brenninkmeijer.