Hoefnix, de potige hoefsmid van het pittoreske dorpje in Bretagne, ergert zich aan een opmerking van Nestorix, de dorpsoudste. Om zijn woede te koelen verkoopt Hoefnix een enorme dreun aan die arme Assurancetourix, de bard van het dorp. Overeind gekropen vraagt die aan Hoefnix waarom hij een klap kreeg. “Ik kan moeilijk een oud mannetje slaan”, legt Hoefnix uit.
Aan die redenering moest ik denken toen ik las dat de politiek zich focust op de binnenvaart voor het reduceren van de stikstofuitstoot. De stikstofoxiden die de binnenvaart uitstoot zijn nog geen 4 procent uit van de totale stikstofuitstoot in Nederland.
Je kan er moeilijk op tegen zijn dat de binnenvaart schoner wordt, minder schadelijke stoffen uitstoot. Maar opnieuw wordt een afleidingsmanoeuvre gezocht om die enorme witte olifant niet te benoemen. De boeren stoten (met mest van de bio-industrie en kunstmest van de landbouw) zo’n 66 procent van de totale stikstof uit, vooral in de vorm van ammoniak. Maar de regering heeft geen zin in een confrontatie met de boeren (en de machtige agro-industrie). Dus geven ze de binnenvaart de schuld. Twee van de vier coalitiepartijen vinden sowieso dat er helemaal geen stikstofprobleem is, dus wat dondert het.
Je moet hier eigenlijk ontzettend boos over worden, maar voor we Assurancetourix in elkaar slaan, eerst even bedenken dat hier een buitenkansje schuilgaat in die underdog-positie waar de binnenvaart zo dol en trots op is. Dit is namelijk het moment om op de grote trom te slaan.
Maar eerst iets anders. Sinds Trump is een land gewoon een bedrijf en in een bedrijf hoor je de productieprocessen zo goed mogelijk in te richten. Ik ben even langsgegaan bij iemand met ‘black belt Six Sigma’. Wat is dat nou weer? Six Sigma is de internationale standaard voor de kwaliteitsverbetering van productieprocessen. De black belt Six Sigma is een persoon die weet hoe een productieproces optimaal kan zijn.
Ik heb haar de vraag voorgelegd waarom de aandacht uit gaat naar de 4 procent van de binnenvaart (waar maar een heel klein deel van kan worden gereduceerd) en niet naar de 66 procent van de boeren. Haar eerste reactie was een schaterlach. Eenmaal gekalmeerd vroeg ze of ik serieus was met die vraag. Uiteindelijk restte een wat meewarig hoofdschudden. Het is precies het tegenovergestelde van wat een professional zou doen om de kwaliteit van een productieproces te verbeteren.
Dus tijd om op die grote trom te slaan? Ik vrees toch voor de toekomst, vooral die van Assurancetourix, in dit geval dus de binnenvaart, die zich ogenschijnlijk wentelt in de rol van underdog.