Waalwijk heeft plannen voor een nieuwe insteekhaven, een randweg op bedrijventerrein Haven en uitbreiding van bedrijventerrein Haven Acht Oost. Het wachten is op de rechter, die binnenkort een oordeel velt over de voorgenomen besluiten van de gemeenteraad.
De gemeente wil al jaren een nieuwe haven realiseren, waar ook containerschepen kunnen aanleggen. Die containerschepen kunnen per keer 120 TEU naar Waalwijk vervoeren.
De plannen komen uit Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Stichting Van GOL naar Beter strijdt er al jarenlang tegen. Waalwijk heeft naar manieren gezocht om de stikstofuitstoot van de projecten te compenseren. Zo kocht de gemeente boerderijen op en de stikstofruimte van agrarische bedrijven.
Twee schepen per dag
Van GOL naar Beter verwees de gekozen oplossing naar de prullenbak. In de berekeningen wordt ervan uitgegaan dat twee schepen per dag de toekomstige haven aandoen. De stichting gelooft daar niets van. Volgens het gemeentebestuur van Waalwijk zijn de berekeningen gebaseerd op eerlijke uitgangspunten. Het gaat om twee schepen per dag, houdt de woordvoerder vol. Het zijn schepen van 110 meter lengte. Als Waalwijk een volledig elektrische haven krijgt, levert dat forse milieuwinst op.
Voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat trekken Provincie Brabant en de gemeenten Waalwijk en Heusden samen op. De Raad van State deed al eens uitspraak in de slepende kwestie. Het kwam erop neer dat er duidelijkheid moet komen over de natuurcompensatie voor het aantasten van het natuurnetwerk Brabant. Deze uitspraak drukt een stempel op de natuurvergunningen voor de drie Waalwijkse projecten.
Bij groen licht van de rechter kan in elk geval de aanleg van de insteekhaven snel starten. De gemeente Waalwijk zette vijf jaar geleden 30 miljoen euro opzij voor dit plan. Door de gestegen prijzen sindsdien zullen miljoen euro extra nodig zijn.