Verduurzaming binnenvaart: netwerk van laadstations

0

Verschillende bedrijven slaan momenteel onder de noemer Zero Emission Services (ZES) de handen ineen om een netwerk van laadstations te bewerkstelligen voor de binnenvaart. Hiermee kan de binnenvaart versneld vergroenen, waardoor bedrijven milieuvriendelijker kunnen transporteren. De stroom wordt geleverd door verwisselbare batterijcontainers, zodat schepen niet urenlang hoeven op te laden.

Geen investering vereist

Het concept van Zero Emission Services is gebaseerd op diverse pijlers: het gebruik van verwisselbare batterijcontainers voorzien van groene stroom, een optimaal dekkende infrastructuur van laad- en wisselstations, wanneer nodig technische ondersteuning en een innovatief betaalconcept. Scheepseigenaren kunnen de batterijcontainers huren zodat ze zelf geen grote investeringen hoeven te doen.

Net als dat er momenteel nog weinig verschillen zijn in de autoverzekering voor elektrische auto’s en reguliere auto’s, is dit ook het geval voor elektrische schepen. Heineken is de launching customer van het project, Wärtsilä zorgt voor de batterijen en scheepstechniek, ENGIE levert laadinfra kennis en groene stroom en partner ING is betrokken bij het financiële component. Hierdoor kan de duurzame oplossing zo laagdrempelig mogelijk aangeboden worden dankzij een innovatieve financieringsvorm op basis van pay per use.

ZES-Packs

ZES heeft als missie om door het hele land oplaad- en wisselinfrastructuur aan te leggen. Ze beginnen met een eerste wissel- en oplaadstation in Alphen aan de Rijn. Met twee volle containerbatterijen, de zogeheten ZES-Packs, kan een schip 50 tot 100 kilometer varen. Dit is mede afhankelijk van de grootte en lading van het schip en de stroming.

Voor een landelijke dekking zijn er ongeveer twintig laadplekken nodig. Het initiatief heeft de ambitie om vijf tot tien binnenvaartschepen op duurzame energie te laten varen in de komende twee jaar. In 2030 moet dit uitgegroeid zijn tot 150 schepen, waarvan 75 containerschepen.

Opbrengsten voor het milieu

De overstap van dieselaandrijving naar een batterijcontainer levert een jaarlijkse besparing op van 1.000 ton CO2 per binnenvaartschip. Daarnaast zorgt varen op elektriciteit voor een grote daling in de uitstoot van stikstof en fijnstof.

Het opladen van een ZES-Pack duurt zo’n twee uur. Hierdoor is het waarschijnlijk dat het aantrekkelijker wordt om de containers te wisselen dan om deze ter plekke op te laden. Dit is namelijk te lang voor de meeste schippers.

Bij de productie van batterijen komt emissie vrij, maar Zero Emission Services heeft berekend ruim binnen een jaar break-even te spelen door de besparing die de ZES-packs opleveren.

Een batterij gaat tot tien jaar mee op de binnenvaartschepen. Hierna zijn deze nog eens tien jaar te gebruiken voor andere toepassingen, bijvoorbeeld ter vervanging van dieselgeneratoren tijdens evenementen of voor de opslag van groene stroom. Aan het eind van de levensduur worden de containers volledig gerecycled. Niet alleen in de binnenvaart is elektrisch varen een nieuwe trend. Onlangs is het eerste elektrische baggervaartuig van Damen Shipyards gepresenteerd.

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.