Damen Shipyards Group heeft zijn eerste elektrische ontwikkeld. Met elektrische motoren die het baggervaartuig aandrijven, maakt de ECSD 650 baggerprojecten zonder uitstoot mogelijk. De elektrische motor zorgt bovendien voor aanzienlijke vermindering van het geluidsniveau, waardoor het vaartuig geschikt is voor projecten in dichtbevolkte en milieugevoelige gebieden.
De ECSD is een modulair baggervaartuig. Demonteerbaar voor transport en eenvoudig te monteren op de meest afgelegen locaties. Door de standaardisatie van het ontwerp was Damen in staat om zeer snel dit duurzame schip te produceren. Eenvoudigweg door de dieselmotoren te vervangen met elektrische. Dit kon zonder dat er een re-engineering nodig was. De standaardisatie zorgt er eveneens voor dat de ECSD eenvoudig kan worden aangepast aan de lokale stroomvoorziening.
Minder trillingen
Bij de conventionele CSD 650 dienen de achterste zijpontons alleen voor het drijfvermogen; bij de ECSD wordt het stuurboordzijponton het elektrisch zenuwcentrum. Het laagspanningssysteem van het baggerschip vereenvoudigt het onderhoud, zonder dat een speciale opleiding voor de bemanning nodig is. De vermindering van de trilling tijdens het baggeren zelf, zorgt voor comfortabelere werkomstandigheden voor de opvarenden.
Damen-salesmanager Sjoerd de Bruijn zegt: “De ECSD is slechts één voorbeeld van de producten en diensten die Damen heeft ontwikkeld waarmee we ons richten op het doel om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden. Onze rol hierin is niet alleen het bouwen van elektrische schepen. Als integrator zorgen we voor koppeling van belanghebbenden uit de industrie en de academische wereld. Op deze manier bouwen we een kennisnetwerk op dat de bredere ontwikkeling van duurzame oplossingen stimuleert en de levensvatbaarheid van de maritieme sector op de lange termijn garandeert.”
E3-paraplu
Damens werk aan de elektrificatie van de maritieme sector valt onder de zogenoemde E3-paraplu: milieuvriendelijk (environmental friendly), efficiënt in gebruik en economisch rendabel. De scheepswerf werkt momenteel aan meerdere projecten voor elektrische schepen.
Het gaat onder andere om zeven volledig elektrische Damen Ferry’s voor Kopenhagen. Deze veerboten hebben een volledig emissieloos aandrijfsysteem, waardoor de totale uitstoot van het openbaar vervoer in De Deense hoofdstad met 2,5 procent CO2, 10 procent NOx en 66 procent fijnstof zal dalen.
Damen bouwt ook twee Road-Ferry’s voor Ontario (Canada). Dit worden de eerste volledig elektrische veerboten in Noord-Amerika. Zij zullen de CO2-uitstoot met 7 miljoen kilo per jaar verminderen.
In opdracht van de haven van Auckland (Nieuw-Zeeland) bouwt Damen ’s werelds eerste volledig elektrische sleepboot.