Rijkswaterstaat investeert de komende jaren fors in het onderhoud aan een groot aantal bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van die objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en zijn nu toe aan renovatie of vervanging. Rijkswaterstaat noemt het “de grootste onderhoudsopgave óóit“.
Om te laten zien waarom het gaat, heeft Rijkswaterstaat de omvang en de planning in kaart gebracht. De interactieve kaart maakt inzichtelijk wat Rijkswaterstaat wanneer doet als het gaat om het vernieuwen, renoveren en verduurzamen van de infrastructuur in Zeeland.
“De meest urgente projecten worden als eerste aangepakt. Ook wordt voorrang gegeven aan het goed functioneren van de hoofdtransportassen. Dit zijn de voornaamste routes voor de beroepsvaart, die net als alle andere infrastructuur tijdens het onderhoud volop worden gebruikt.” Om de hinder te beperken, worden werkzaamheden zo veel mogelijk gecombineerd.
Planning
Ook andere factoren zijn van invloed op de planning. Zoals de complexiteit van de projecten, de beschikbare capaciteit bij zowel Rijkswaterstaat als aannemers en de belangen van de omgeving.
Bij het wijzigen van de planning voor het baggeren van de Zandkreekgeul is bijvoorbeeld rekening gehouden met de wensen van mossel- en oesterkwekers. Rijkswaterstaat kijkt dus jaren vooruit, maar de planning ligt niet voor jaren vast; die wordt aangepast waar nodig.
Online magazine Bereikbaar Zeeland
De interactieve kaart staat ook in de nieuwste editie van het online magazine Bereikbaar Zeeland. Daarin editie blikken Rijkswaterstaat, de Nederlandse Oestervereniging en PO Mossel vooruit op het baggeren van de Zandkreekgeul. Het op diepte brengen van de vaargeul wordt gedaan op verzoek van de scheepvaart, maar raakt ook mossel- en oesterkwekers. Daarom gingen deze partijen al in een vroeg stadium met elkaar in gesprek.