- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVeel stremmingen, maar geen enkele informatie

Veel stremmingen, maar geen enkele informatie

- Advertentie -

Delen

“Vind je ‘t gek dat er niks meer werkt in de binnenvaart?”, verzucht een bevriende schipper als ik hem aan de telefoon heb over het feit dat hij voor de vierde of vijfde dag gestremd ligt voor een sluis in de Samber, in Wallonië. Hij beschrijft hoe hij onderweg van Frankrijk naar Weert al voor de tweede keer dagen vertraging oploopt, dit keer omdat er een sluis in de Samber in storing ligt, waarvoor gewacht moet worden op een onderdeel…

Als ik op internet op zoek ga naar achtergrondinformatie, stuit ik op een paar bizarre conclusies: allereerst dat er NIETS (maar dan ook NIETS) te vinden is aan scheepvaartberichtgeving over de betreffende wateren. Ooit had je de Waalse scheepvaartberichten, maar de betreffende website is nu voornamelijk leeg, en ook nog deels in storing. De infosystemen van de buurlanden (Frankrijk, Nederland, Vlaanderen) geven – voor zover ze überhaupt werken – ook geen uitsluitsel. Als ik uit wanhoop een mail stuur aan de Waalse vaarwegbeheerder, krijg ik prompt een bevestiging dat ze “mijn bericht binnen uiterlijk VEERTIG dagen zullen beantwoorden”!

Twintig jaar geleden had iedereen de mond vol over “River Information Services”, de allesomvattende internationale scheepvaartberichten die alle gebrek aan informatie zouden oplossen. Nu blijkt dat er niet eens meer wordt geprobeerd om de schijn op te houden dat de verantwoordelijke vaarwegbeheerders hun werk zouden doen (en dat zou toch minstens moeten zijn: de scheepvaart duidelijk en up-to-date informeren over de staat van de vaarwegen).

Het is nutteloos om miljoenen te investeren in de infrastructuur als de bruikbaarheid daarvan steeds opnieuw wordt ondermijnd door gebrek aan informatie. De Waalse waterwegen, waarover NIETS te vinden is op internet; de Franse vaarwegen, waar de website van de VNF ook na lang zoeken nauwelijks informatie bevat over stremmingen en sluitingen; en zelfs Rijkswaterstaat, waar vroeger de dagelijkse berichtgeving voor iedereen te vinden was, blijkt nu niets meer te bevatten van veel cruciale delen van het vaarwegennet.

Als ik nog zou varen, dan denk ik dat ik NU zou overwegen om ermee te stoppen. Er zijn domweg te veel mensen die hun werk niet meer doen: als een schip dagenlang op een route onderweg is in de richting van een stremming en NIEMAND van het vaarwegbeheer komt op het idee om de schipper te waarschuwen dat hij in een stremming gaat belanden, dan is er iets fundamenteel mis. Wat is er gebeurd met die tientallen miljoenen die de Europese Unie heeft geïnvesteerd in River Information Services?

Hans Kouwenberg,
Nîmes

 

naschrift van de redactie:

De Waalse scheepvaartberichten zijn tegenwoordig te vinden op

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Geachte Heer Kouwenberg

    Hoewel ik gedeeltelijk meega in uw opmerkingen over de slechte informatie voorziening, wil ik U er op attent maken dat de Waalse vaarwegbeheerder hun scheepvaartberichten nu op een ander site laat zien. (https://spw-nts.periskal.com/?River=Sambre&FromKm=&ToKm=&ValidityFrom=N%2FA&ValidityTo=N%2FA). Helaas maakt die vaarwegbeheerder geen gebruik van de het Euris platform, dat wel de informatie laat zien van Nederland, Vlaams Belgie, Frankrijk en Duitsland. Tevens hebben ze verzuimd om op de oude site een link te plaarsen naar hun nieuwe webpagina, die overigens niet al te duidelijk is. En al met al kan ik me voorstellen dat mensen die niet zo internetsavy zijn probelemen hebben om die informatie te vinden.
    De VNF heeft een nieuwe app gelanceerd die de scheepvaartberichten toont. Die werkt nog wel niet vlekkeloos, maar het is niet zo dat ze niets doen.

    Met vriendelijke groet
    Wim Blom

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -