- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKottervisserij blijft verliesgevend

Kottervisserij blijft verliesgevend

- Advertentie -

Delen

De Nederlandse kottervisserij heeft ook over de eerste helft van dit jaar een verlies geleden. Het ging naar schatting om meer dan 12 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak is nog steeds de hoge brandstofprijs.

Dat blijkt uit cijfers van Wageningen University & Research. In 2022 was het verlies nog hoger: 19 miljoen euro.

Garnalenvisserij

Vooral in de garnalenvisserij ging het slecht. Deze vissers maakten 7 miljoen euro verlies. Boomkor op platvis leed 4 miljoen euro verlies. Alleen de flyshootvisserij op mul en inktvis behaalde een positief resultaat van 1 miljoen euro.

De prijs van brandstof is wel iets gedaald naar gemiddeld 0,78 euro per liter. Deze was 0,94 euro/liter in het eerste halfjaar van 2022. Met name de grotere boomkorschepen hadden te lijden onder die hoge brandstofkosten.

De visserij blijft onrendabel, constateren de onderzoekers uit Wageningen, “ook nu de gasolieprijs is gedaald. Alternatieve of zuinigere visserijmethoden zijn er momenteel niet en innovatie is een langdurig proces. De Nederlandse visserijvloot is momenteel niet in staat om in korte tijd te transformeren naar een vloot met bijvoorbeeld andere vormen van voortstuwing of drastisch minder energieverbruik. De urgentie is hoog om andere businessmodellen te ontwikkelen.”

Andere kosten namen ook verder toe, zoals die voor onderhoud en reparatie van de schepen.

12 procent minder aanvoer

De inzet van kotters was in het eerste halfjaar 11 procent lager dan in dezelfde periode 2022. Dat was een jaar waarin de inzet ook al met 16 procent was teruggelopen ten opzichte van 2021.

De aanvoer van vis en garnalen was 12 procent minder. Het totale volume kwam uit op bijna 16 miljoen kilo tegenover iets meer dan 18 miljoen kilo in het eerste half jaar van 2022. De opbrengst was 82,5 miljoen euro; in 2022 was dit nog 95,5 miljoen euro.

Sanering

Een groot aantal platviskotters heeft dit jaar niet meer gevist omdat de visserij niet rendabel was of omdat er gewacht werd op de afwikkeling van de in 2022 ingezette saneringsregeling. Van 54 kotters zijn de saneringsaanvragen goedgekeurd. De schepen zijn inmiddels gesloopt, of in ieder geval volgens de regels onklaar gemaakt en komen niet meer terug in de vloot.

Noordzeevis is niet meer de dominante grondstof voor visverwerkende en handelsbedrijven. Met name in de kottervisserij is de aanvoer van vis drastisch omlaaggegaan doordat de inzet en de omvang van de vloot kleiner geworden is. Dit dwingt visafslagen en handels- en verwerkingsbedrijven die afhankelijk zijn van Noordzeevis om alternatieve grondstoffen te zoeken zodat zij vis kunnen blijven verwerken en verhandelen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -