- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSwiss LNG I: ultralight tanker met dual fuel-voortstuwing

Swiss LNG I: ultralight tanker met dual fuel-voortstuwing

- Advertentie -

Delen

In 2006 werd bij De Gerlien van Tiem het riviercruiseschip Swiss Excellence afgebouwd. Zo’n vijftien jaar later is er op de werf in Druten weer een schip met de naam ‘Swiss’ afgebouwd. In dit geval gaat het om een ultralight binnenvaarttanker met een dual fuel (gasolie en LNG) voortstuwing en een afmeting van 135 x 18 meter. Het is de Swiss LNG I. Deze tanker werd onlangs in opdracht van Rensen-Driessen Shipbuilding opgeleverd aan Swiss Barging GmbH.

Een tanker die zonder meer ook de toevoeging ‘excellence’ (uitmuntendheid) verdient. Onder meer door de ondiepwaterromp waarin het FLEX Tunnel-systeem van Damen Marine Components (DMC) is verwerkt. Door de lagere waterstanden op de Rijn kan de Swiss LNG I dankzij deze inge­nieuze innovatie ook bij lager water de rivier op. Dat geldt ook voor zusterschip Swiss LNG II, dat tegelijkertijd voor Rensen-Driessen bij De Gerlien van Tiem wordt afgebouwd.

Uitmuntendheid is ook van toepassing op het team van De Gerlien van Tiem en de vele toeleveranciers en onderaannemers. In relatief korte tijd zijn in Druten tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers maar liefst zeven binnenvaartschepen afgebouwd.

(foto Jan Hoek)

Minder gewicht

De speciale ondiepwaterromp is ontwikkeld door Rensen-Driessen Shipbuilding in nauwe samenwerking met onderzoeksinstituut DST, het ontwikkelingscentrum voor scheepstechnologie en transportsystemen in Duisburg. De opdracht was simpel gezegd een schip te ontwerpen dat een significant groter draagvermogen kent en dat bij een nog lagere waterstand beter uit de voeten kan dan zijn concurrentie.

De doelstelling werd onder meer bereikt door gebruik te maken van speciaal, dunner en dus gewicht besparend staal dat sterker is en meer energie kan opnemen dan normaal staal. Daarnaast werd bij het ontwerp rekening gehouden met de holte van het schip.

In dit geval kreeg het 18 meter brede schip vijf in plaats van vier schotten, waardoor met tanks van 850 m3 gewerkt mag worden, en ook dit bespaart behoorlijk wat staalgewicht. De Swiss LNG I en II nemen ruim 400 ton meer mee op waterstand dan hun directe concurrenten. Een behoorlijk verschil, waar de opdrachtgever en zijn klanten van gecharmeerd zijn.

FLEX Tunnel

Om aan de gewenste inhoud te komen, kregen de 135 meter lange Swiss LNG I en Swiss LNG II een breedte van 18 meter. Om op de juiste manier de FLEX Tunnel in te bouwen, werd Leo van Zon, Area Sales Manager van DMC uit Hardinxveld-Giessendam, al in een vroeg stadium betrokken bij het ontwerp van de ultralight-tankers voor Swiss Barging. Op de Chinese werf waar de casco’s zijn gebouwd, zijn ook de tunnelsystemen ingebouwd.

Doordat de tunnels geïntegreerd zijn in de romp, kunnen ze worden ingetrokken wanneer de tanker geladen in de rivier ligt. Het water kan hierdoor onbelemmerd naar de propellers stromen. Leo van Zon zegt op de DMC-website: “(…) Als je op laag water met zo’n enorme diepgang wilt varen, heb je soms maar 30 centimeter water onder de romp. Hierdoor krijgen de propellers te weinig water, gaan ze ‘lucht happen’ en ontstaat er cavitatie. Door de verbeterde watertoevoer naar de propellers kan een schip tijdens laag water langer operationeel blijven.”

Na een fikse zeereis arriveerden de casco’s bij De Gerlien van Tiem, de werf die garant stond voor een keurige en goed verlopen afbouw.

De LNG-tank op het achterschip. (foto Jan Hoek)

Complexe afbouw

“Samen met onze onderaan­nemers hebben we een prestatie van formaat geleverd.” Dat zegt Eric Rietveld, projectmanager bij De Gerlien van Tiem na de geslaagde proefvaart van de Swiss LNG I. Wie rondloopt op de Swiss LNG I ziet gelijk de complexiteit van de afbouw. Dat begint al met de in het oog springende, door Cryonorm Systems geleverde LNG-tank van 70 kuub die op het achterschip, vlak voor het door Kampers geleverde stuurhuis met stuurkolom, is geïnstalleerd.

De tien gecoate tanks hebben een gezamenlijke capaciteit van 8.500 kuub. Voor de dual fuel-aandrijving zorgen twee Wärtsilä-motoren type 6L20 van 1.110 kW elk.

Naast de afbouw van de Swiss LNG I leverde De Gerlien van Tiem ook de twee boegschroeven met een diameter van 1,40 meter en twee door de Drutense scheepswerf ontworpen spudpalen.

Eric Rietveld zegt tot besluit: “We hebben al heel veel tankers afgebouwd, maar de Swiss LNG I was voor ons de eerste afbouw van een LNG-aangedreven tanker. Een zeer complexe afbouw, waarbij alleen al de voorbereiding, met het uitwerken van de vele schema’s, veel tijd kostte. Zo kostte het leidingwerk en de bekabeling in de machinekamer tweemaal zoveel materiaal en werk als op een ‘normale’ tanker.”

“Daarbij was er ook nog sprake van de afbouw van zowel de Swiss LNG I als de Swiss LNG II tegelijkertijd, met een verschil van slechts twee weken. Het was een enorme uitdaging, waarbij we meer dan content zijn dat we deze projecten op onze werf in Druten geklaard hebben. Daar zijn we inderdaad bijzonder trots op.”

tekst: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -