Mts Capibara: prominent met Stage-V

0
mts Capibara
(foto Media Creators)

Het type ECO-NOMY van Gebr. De Jonge uit Kladovo, afgebouwd door Breko Shipbuilding & Repair heeft al heel wat lookalikes. Het model, de functionaliteit evenals de reputatie met zijn afmetingen overal te kunnen komen waar water staat, maken het model populair. Met Stage V-motoren en nabehandelingssysteem zelfs prominent!

GSK aan de Antwerpse Boterhamvaart lever­de deze 86 x 9,60 meter grote tanker aan VdB Energie Baasrode. GSK-baas Gino de Bruyne en de eigenaar van VdB Energie, Filip Van de Bossche, delen de passie om er met het gezin en camper op uit te trekken. Filip, zelf niet aan het roer van een schip maar hij heeft al wel eens schepen gehad, is een succesvolle brandstofleverancier in Baasrode en gooide in een vakantiemomentje een balletje op of Gino voor hem een nieuwe tanker kon realiseren van bescheiden afmetingen. Er kwam een deal!

Nele Winckelmans, al twintig jaar echtgenote en onmisbare ‘rechterhand’ van Filip, zocht een unieke naam uit de wereld van fauna, flora en etymologie, et voilà: de kiel van de Capibara was gelegd. Benny Bonheure van Antwerp Chartering gaat zorgen dat de Capibara in beweging komt en blijft.

Door de jaren heen is Van den Bossche Energie uitgegroeid tot een belangrijke lokale energieleverancier. Ze zijn erin geslaagd om het familiale karakter van het bedrijf te behouden. Iets waar ze heel trots op zijn! VdB heeft in Baasrode 13.000 m3 tankopslag waarin de bulk uit schepen en vrachtwagens wordt opgeslagen en in de regio gedistribueerd. Eerder heeft de firma twee tankers gehad, waarvan er één in Rupelmonde van drogeladingschip was omgebouwd tot tanker. Na enkele jaren zijn beide echter verkocht. 

(foto Johan de Witte)

Is deze tanker bedoeld voor eigen aanvoer?, vragen we aan de sympathieke Filip Van de Bossche. “Wanneer nodig zullen we dat zeker doen, maar hij wordt in de reguliere markt geëxploiteerd door Antwerp Chartering. Expertise voor bevrachting ontbreekt ons, evenals maritieme medewerkers. Exho zorgt voor de crew aan boord.”
“Ons idee voor deze nieuwbouw is dat de oliehandel in België groeiende is maar tegelijkertijd onder druk staat. We zoeken met deze nieuwe tanker verbreding van onze oliebusiness zoals met alternatieve brandstoffen en chemie. Ook onze onafhankelijkheid van eigen aanvoer versterken we ermee.”

Door uitstel van de wetgeving had u nog CCR2-motoren kunnen plaatsen. Is de keuze voor Scania Stage V bewust gemaakt?
“Zeker, je switcht ondanks het prijskaartje mee naar vergroening. We kijken naar de toekomst en duurzaamheid. Een nieuw schip moet je van de laatste techniek voorzien, ons milieu verdient dat.” 

Is dit uw eerste nieuwbouw?
“Ja, en dat is een toffe ervaring. Een vriend en oud-kapitein van ons helpt met de afbouw details. Overigens, wat Alex Mutsaars en het Breko-team presteren is vakwerk. Het is een plezier om met die mensen samen te werken.”

(foto Johan de Witte)

Ruim en clean

De Capibara is een type C met toekomstperspectief. Voor de voortstuwing zijn er twee Scania DC-13 312A Stage V-motoren. Daarnaast nog twee John Deere Stage V-generatorsets. De Scania’s steken nauwelijks boven de fundatie uit, met nog een generator in het midden. Ook de driemaal verdikking van katalysator, filter en demper in de uitlaatleiding is bij dit relatief kleine vermogen, bescheiden van afmeting. In de machinekamer is het ruim en clean…. Een klasse-installatie! 

Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk een blitse leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW.

Voor de twee Bornemann-pompen en de Verhaar-boegschroef staan er in voor- en achtermachinekamer John Deere’s als energiebronnen. We zien een betimmering van
Willemsen met een chic zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof.

Na een geslaagde proefvaart op 4 augustus was de Capibara ‘er van tussen’ met de vlag van Breko Shipbuilding & Repair en die van Antwerp Chartering in de mast!

De capibara, ook wel waterzwijn genoemd, is een knaagdier. Deze tanker lijkt er geenszins op! Overigens zwemt de capibara rond in Zuid-Amerika, met neusgaten, ogen en oren boven op zijn kop, zodat het dier ook tijdens het zwemmen kan ruiken, zien en horen. Daarin heeft deze Capibara toch overeenkomsten.

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.