- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBeringzee gaat varen voor nieuwe bevrachter Anaco

Beringzee gaat varen voor nieuwe bevrachter Anaco

- Advertentie -

Delen

De Belgische familie Bauwens is al drie generaties actief in de binnenvaart. Eind jaren ‘40 begon Alfons Bauwens op een sleepboot. Zijn zoon Roland kwam zo’n dertig jaar later in het bedrijf. Hij startte op een 1000 ton metend sleepschip dat Alfons eerder zelf had gemotoriseerd met twee Caterpillars. De zonen van Roland, Pascal en Yves, kochten in 2003 een tanker, die een jaar later in de vaart kwam. Op dit moment bestaat de vloot uit de schepen Noord-, Oost- en Zuidzee. Deze drie ‘zeeën’ kregen onlangs versterking van de bij Asto in Raamsdonksveer afgebouwde Beringzee. Gebruik makend van drie generaties ervaring werden de activiteiten van de familie Bauwens begin dit jaar uitgebreid met het bevrachtingkantoor Anaco.

(foto’s Jan Hoek)

Het Chinese casco van de Beringzee (110 x 13,50 meter) lag al in Hendrik-Ido-Ambacht. Pascal Bauwens uit Gent vond de kwaliteit van het casco prima en besloten werd het casco te kopen. “Hoewel de andere schepen van onze vloot met 135 meter groot zijn, vonden we het aantal kuubs, 4760 op 97 procent, interessant genoeg voor onze vloot.”
“Voor de afbouw hebben we diverse offertes opgevraagd en uiteindelijk zijn we bij Asto terecht gekomen. De prijs was concurrerend en we hadden in het verleden goede ervaringen met hun projectleider Rik Verhagen. Met hem hebben we eerder op een andere werf een duwboot afgebouwd. De eerste kennismaking met Asto is ons uitstekend bevallen. Je merkt eigenlijk niet dat je met een afbouw bezig bent. Elke vrijdag wordt het schip helemaal schoongemaakt en ze hebben een zeer goede manier van afbouwen.”
“De werf onderscheidt zich met tal van details; van de houder van de olieslang tot en met een inventief systeem met een rechtstreekse afvoer naar de lekbak. Nota bene verbeteringen waar we niet eens om gevraagd hebben. We zijn ook content met het door Asto in eigen huis ontwikkelde elektrische systeem, waarmee je op het schip kunt ‘inbellen’ en zo een storing kunt opzoeken zonder dat er een monteur aan boord moet komen.”

Onderaannemers
Asto leverde de Beringzee turnkey af. Dat was voor de familie Bauwens even wennen, want de schepen Noord- en Oostzee bouwden ze van a tot z in eigen beheer; vanaf het lassen van de eerste platen op de Chinese werf, het transport over zee tot en met de complete afbouw.
Pascal Bauwens: “Gezien onze ervaringen hadden wij wensen op het gebied van onderaannemers. Na overleg met Sjef Peters en Robbert de Man van Asto zijn het nagenoeg allemaal aannemers geworden die wij graag wilden. Al vanaf het voormalige sleepschip van opa Alfons staat een door Pon geleverde Caterpillar in de machinekamer en dat is daarna op al onze schepen zo geweest. Verder kiezen we altijd voor de installaties van Veth en de laad- en lospompen van Marflex. Aan boord van de Beringzee staat een Caterpillar van 1810 pk en staan Marflex-pompen met een capaciteit van 120 kuub per uur elk. De Beringzee beschikt over dertien centertanks, waarin we voor Anaco mineralen en chemicaliën gaan vervoeren.”

Anaco
De door Alfons Bauwens gekochte sleepboot werd ingeruild voor een spits, waarna in de jaren zestig eerdergenoemde 1000-tonner volgde. Enkele tijd later kocht zijn zoon Roland een tien jaar, oude 1350 ton metend drogeladingschip de Zuidzee. Snel daarna werd ook een duwbak van 3000 ton gekocht. Diverse duwboten en –bakken en containerschepen zouden volgen.
In 2003 begon de zelfstandige carrière van Pascal en Yves Bauwens. Aanvankelijk kochten ze een containerschip, maar die bestelling werd later omgezet in een tanker. “We wilden na jarenlang met droge lading en containers te hebben gevaren iets anders gaan doen en dat werd dus de tankvaart”, verklaart Pascal Bauwens. In 2004 kwam de 4135 ton metende tanker Zuidzee in de vaart. In 2006 gingen de broers de markt op voor een nieuw schip. De prijzen bij de makelaars waren echter veel te hoog naar hun zin en daarom besloten ze de complete regie in eigen hand te nemen. In China werden twee casco’s besteld. In 2009 kwam de Oostzee en in 2010 de Noordzee (beide 130 x 11,40 meter) in de vaart.

“We wilden een bepaalde structuur vormen, waardoor we zouden kunnen groeien. We wilden onze activiteiten graag uitbreiden met een bevrachtingkantoor. We vroegen aan onze zus Vicky of zij mee wilde doen en hebben vervolgens Els van Brussel gebeld. Na een aantal gesprekken is eerder dit jaar Anaco bvba opgericht, waarvan Els van Brussel de hoofdbevrachter is. Met een partner en nog extern schip en de zojuist afgebouwde Beringzee varen nu acht schepen voor Anaco”, vertelt Pascal Bauwens.
Hij besluit zijn verhaal: “We hadden de Beringzee niet laten bouwen als Anaco niet had bestaan. Ik ben van mening dat je met de huidige marktsituatie en met meerdere schepen de grip verliest op je investering als je het zelf niet aanbiedt aan de verlader. Het geeft altijd een prettig gevoel om iets waar je honderd procent achter staat aan te bieden aan zakenpartners of bedrijven die van onze diensten gebruik maken. Daarvoor hebben wij gebouwd, namelijk de door de klant gewenste behandeling van lading. Dat betekent voor ons de knowhow aanbieden vanaf de staalplaat op werven in desnoods verre landen tot de behandeling van goederen en het tijdelijke beheer ervan op de zo goed mogelijk op maat gemaakte eisen van verladers; dat is onze visie.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -