Negen van de tien scheepseigenaren kan niet aan de strengere technische eisen van CCR/CESNI voldoen. Dat is de belangrijkste uitkomst van de enquête ‘Europa, red de binnenvaart’ van de ASV.
“In grote lijnen kun je concluderen dat de eisen voor bijna geen enkel binnenvaartschip uit te voeren zijn, bij sommige schepen door enkele onoverkomelijke zaken, bij de meeste schepen door een groot aantal technische eisen waar men niet aan kan voldoen. Waarbij de optelsom van eisen uiteindelijk de meeste scheepseigenaren de das omdoet”, vat de ASV samen.
ES-TRIN
De online enquête is door 162 schippers ingevuld. De schippersvereniging heeft de resultaten naar minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd. De gegevens uit de enquête zijn bedoeld om het ministerie de onderbouwing te leveren die noodzakelijk is om de Europese Commissie te overtuigen dat het noodzaak is in te grijpen in de technische regelgeving voor de binnenvaart.
Het gaat om de ‘langlopende overgangsbepalingen’ in de ES-TRIN (Europese Standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen). Daarin zijn de technische voorschriften voor binnenschepen opgenomen. Voor bestaande schepen zijn daar overgangstermijnen aan verbonden. De eerstvolgende verlopen in 2025.
Aanleiding voor de enquête was dat de ASV de urgentie van de problematiek herhaaldelijk heeft aangekaart, maar zonder gewenste maatregelen van de overheid. “Er worden geen stappen gezet om de noodzakelijke binnenvaartvloot te behouden.” De ASV vreest dat 70 procent van de bestaande vloot verdwijnt doordat schepen niet aan de eisen kunnen voldoen.
Algemene ontheffing
De ASV kreeg in een gesprek met de Europese Commissie te horen dat een algemene ontheffing mogelijk is, op voorwaarde dat een land daarom vraagt omdat veel van de bestaande schepen niet aan de eisen kunnen voldoen. De enquête onder scheepseigenaren bevestigt die constatering.
Er is al wel een individuele hardheidsclausule mogelijk bij de CCR, maar die kost scheepseigenaren veel moeite en tijd – zonder dat een bevredigende uitkomst zeker is.
De ASV heeft de uitkomsten en de brief aan minister Harbers ook naar de woordvoerders binnenvaart in de Tweede Kamer gestuurd. Op 30 mei vergadert namelijk de Commissie Maritiem en daar staat de binnenvaart op de agenda. “Maar is er over enkele jaren nog wel een binnenvaartsector? En hoe ziet die sector er dan uit?”, vraagt de ASV aan de Kamerleden.
“Deze enquête richt zich op de complete problematiek met de bedoeling dat er een eerlijk en volledig beeld van de situatie wordt geschetst. De scheepseigenaren, verladers en bevrachters ondervinden er tenslotte al vanaf 2010 de gevolgen van, met een enorme daling van het aantal schepen tot 1.000 ton als resultaat.”