APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) sluit aan bij de integrale planning van de containerbinnenvaart in de haven van Rotterdam. Door de deelname aan Nextlogic verwacht de terminal bezoekende binnenvaartschepen beter te kunnen bedienen en de eigen terminalcapaciteit zo optimaal mogelijk te benutten.
Met de aansluiting van APMT MVII doen nu alle vijf deepsea containerterminals op de Maasvlakte mee aan Nextlogic. Hierdoor wordt nu meer dan 75 procent van het terminalvolume en 60 procent van het volume van de barge operators integraal gepland.
“De deelname van APMT MVII aan Nextlogic is een grote stap voorwaarts in het integraal plannen van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven”, zegt Nextlogic-directeur Sijbrand Pot. “Samen met de markt blijven wij continu opschalen. Door verdere optimalisatie en verbeteringen in de keten verwachten wij dat binnen afzienbare tijd ook de eerste vletwerkers en empty depots gaan meedoen.”
Meest optimale planning
Nextlogic is opgezet om de vertragingen bij de containeroverslag van de binnenvaart tegen te gaan in de Rotterdamse haven. De terminals geven vooraf door wat de beschikbare kadecapaciteit en de verwachte kraansnelheid is. Binnenvaartrederijen melden aan Nextlogic hun rotatie-, bezoek- en ladinginformatie. Nextlogic matcht die gegevens vervolgens met elkaar. Via innovatieve software ontstaat, transparant, de voor iedereen meest optimale planning. Deze past zich dynamisch aan bij de actuele situatie.
Voor alle partijen in de binnenvaartketen kan de efficiëntie van het systeem zodoende meerwaarde bieden. Zowel reguliere calls als fixed windows worden optimaal gepland. Terminals en barge operators kunnen beide hun capaciteit zo goed mogelijk benutten, wat moet leiden tot snellere doorlooptijden in de Rotterdamse haven.
Voorbereiding
De aansluiting van APMT MVII op Nextlogic is door beide partijen zorgvuldig voorbereid. Na uitvoerig testen is de knop omgezet. Voor alle deelnemende barge operators worden de schepen die de terminal aandoen, nu integraal gepland. Nextlogic verwacht dat met de aansluiting van volgende rederijen, in de loop van 2023 meer dan 90 procent van het binnenvaartvolume op de deepsea terminals via de integrale planning gaat lopen.
Joost Mes, COO bij APM Terminals Maasvlakte II, zegt: “Het doel van Nextlogic is om samen met alle deelnemers een transparantere, efficiëntere haven te realiseren, waarvan iedereen voordeel heeft. Dat past uitstekend bij de doelstelling van APM Terminals Maasvlakte II om onze klanten een snelle, betrouwbare en veilige afhandeling van containers te garanderen. We zijn dan ook verheugd dat wij nu zijn aangesloten op Nextlogic.”