RWS bereidt vervanging ICT op Maasroute voor

0
Sluis Maasbracht. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

De meeste aandrijfinstallaties in sluizen, beweegbare bruggen en gemalen in de Maas en bijbehorende kanalen naderen het einde van hun levensduur. Dat geldt ook voor de ICT-systemen voor de bediening. Rijkswaterstaat gaat deze onderdelen daarom op den duur renoveren. Om te bepalen wat precies moet gebeuren, heeft Rijkswaterstaat IMPAKT Ingenieursbureau ingeschakeld, een samenwerkingsverband van Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en Pilz.

Het doel is om straks de automatiseringssystemen en elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties zodanig te moderniseren dat ze toekomstbestendig zijn en betrouwbaarder functioneren. De beveiligings- en monitoringsapparatuur op de bruggen en sluizen wordt eveneens vernieuwd. Daaronder vallen de camera’s, sensoren, afsluitbomen, oproepinstallaties en scheepvaartseinen. De daadwerkelijke uitvoering start naar verwachting in 2026. Dat werk moet nog worden aanbesteed.

Inventarisatie

IMPAKT Ingenieursbureau gaat samen met Rijkswaterstaat per object vaststellen welke ingrepen precies nodig zijn. Ook kijken ze hoe de uitvoering met zo min mogelijk hinder voor schippers en verladers gepaard kan gaan en welke vergunningen nodig zijn. Op basis van deze inventarisatie wordt de aanpak gekozen, gevolgd door de voorbereiding en aanbesteding van het contract voor de uitvoering.

Rijkswaterstaat benut de komende tijd om belanghebbenden te raadplegen, te achterhalen welke richtlijnen gelden voor het onder handen nemen van monumentale bouwwerken en de hoe het met de bereikbaarheid zit als bijvoorbeeld een beweegbare brug tijdelijk onbruikbaar is.

Stuwen

Naast het aanpakken van de bediening en besturing van de sluizen, beweegbare bruggen en gemalen, gaat Rijkswaterstaat ook civieltechnische en werktuigbouwkundige maatregelen nemen aan de stuwen op de Maas. Omdat daar andere expertise en kennis voor nodig is, is dat werk door een ander projectteam van Rijkswaterstaat voorbereid. Binnenkort start de aanbesteding daarvoor.

 

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.