Rijkswaterstaat gunt het variabel onderhoud van beweegbare stalen bruggen in Zuid-Holland voor de komende jaren aan aannemerscombinatie Savera Over-Bruggen. Het gaat om bruggen op leeftijd, waarvoor renovatie of vervanging gepland staat of wordt. Tot die tijd voert de aannemerscombinatie het noodzakelijke variabel onderhoud uit, zodat de bruggen veilig en beschikbaar blijven. De eerste bruggen die worden aangepakt zijn de Merwedebrug Gorinchem, in maart 2026, en de Algerabrug, in de zomer van 2026.
Aannemerscombinatie Savera Over-Bruggen bestaat uit Hollandia Services en SPIE Nederland. De combinatie is bekend met de bruggen in Zuid-Holland en heeft ruime ervaring met het onderhouden en renoveren van complexe beweegbare bruggen. Het contract, dat geldt voor maximaal twintig bruggen en maximaal tien jaar, voorziet in een langdurige seriematige aanpak van bruggen en is ingegaan op 8 december.
Per brug wordt een ‘Nadere Overeenkomst’ afgesloten voor de voorbereiding en realisatie van het variabel onderhoud. Daar spreken Rijkswaterstaat en Savera Over-Bruggen dan een vaste prijs en planning over af. De renovatie of vervanging van de stalen bruggen hoort niet bij de opdracht; dat worden apart aanbesteed.

Cruciale bruggen
Matthijs de Groot, algemeen directeur van Hollandia Services, zegt namens aannemerscombinatie Savera Over-Bruggen: “We zijn trots dat Rijkswaterstaat het vertrouwen in onze combinatie bevestigt met deze langdurige raamovereenkomst. Het in stand houden van cruciale beweegbare bruggen in een van de meest kritieke regio’s van Nederland vraagt om visie, vakmanschap en een hoge mate van voorspelbaarheid. Met onze ervaren teams en betrokken partners zetten wij ons in voor veilig, betrouwbaar en toekomstbestendig brugonderhoud.”
Ingrid Klokke, directeur Inkoop- en Contractmanagement bij Rijkswaterstaat PPO: “We zijn op zoek gegaan naar een marktpartij die voor alle bruggen en tijdens het hele project een samenwerking met ons wil aangaan. Het moest een partij zijn die alle benodigde kennis in huis heeft – op het gebied van staal, asfalt, beton, werktuigbouwkunde, industriële automatisering en elektrotechniek – en die deze kennis al in de voorbereidingsfase inbrengt.”
Ze vervolgt: “Voor ons was daarnaast belangrijk dat zij flexibel meebewegen met de benodigde behoefte en onzekerheden binnen de scope van het project. En ook dat zij een integraal onderdeel wil zijn van een team dat bestaat uit ons ingenieursbureau, de marktpartij zelf en Rijkswaterstaat als opdrachtgever. Een team waarin iedereen bijdraagt om gedurende de looptijd samen te leren en verbeteren, en waarbij we een gestructureerd proces opzetten, zodat we per brug dezelfde cyclus doorlopen. We zijn blij deze partij te hebben gevonden in Savera Over-Bruggen.”

Merwedebrug en Algerabrug
De eerste brug waarmee Savera Over-Bruggen aan de slag gaat, is de Merwedebrug bij Gorinchem (A27). Om de brug uit 1961 veilig en beschikbaar te houden tot aan de vervanging, wordt deze goed onderhouden, stelt Rijkswaterstaat.
De tweede brug die wordt aangepakt, is de Algerabrug over de Hollandse IJssel tussen Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel. In de zomer van 2026 wordt hoognodig groot onderhoud uitgevoerd aan de brug, die uit 1958 stamt. De sluiskolk bij de Algerabrug is van 27 juli tot 19 oktober 2026 afgesloten.
Savera Over-Bruggen gaat ook het variabel onderhoud doen van onder meer de Harmsenbrug, de Volkerakbrug en de Goereesebrug. De volgorde van de overige bruggen wordt nog bepaald.













