Staalindustrie: waterstof in plaats van kolen en dan via pijpleiding – nadelig voor binnenvaart

0
Thyssenkrupp experimenteert in Duisburg al met waterstof als energiebron voor zijn hoogovens. (foto thyssenkrupp Steel)

De Duitse staalbedrijven thyssenkrupp Steel en HKM onderzoeken samen met Havenbedrijf Rotterdam de mogelijkheid om internationale toeleveringsketens voor waterstof op te zetten. Wel weer via Rotterdam, maar niet over water, zoals nu met kolen en ijzererts gebeurt.

Voor hun transitie naar klimaatneutrale staalproductie hebben thyssenkrupp Steel en HKM (Hüttenwerke Krupp Mannesmann) steeds meer waterstof nodig om staal te produceren als alternatief voor steenkool. Al decennia importeren beide bedrijven steenkool, ijzererts en andere grondstoffen via hun eigen terminal in Rotterdam, waarvandaan het via duwbakken en per spoor verder wordt getransporteerd naar hun hoogovens in Duisburg.

Niet meer over water

Samen willen de partijen de mogelijkheden verkennen om waterstof te importeren via Rotterdam, evenals de mogelijke aanleg van leidingen tussen Rotterdam en de staalfabrieken van thyssenkrupp Steel en HKM in Duisburg. Daarmee zou de binnenvaart veel lading verliezen. De samenwerking kan al voorbeeld gelden voor andere initiatieven, aldus Havenbedrijf Rotterdam.

Dat doet al onderzoek naar de mogelijkheden om waterstof te importeren uit een groot aantal landen en regio’s. Groene waterstof is een duurzaam alternatief voor steenkool, olie en aardgas. “De import van grote hoeveelheden waterstof is nodig als Europa en Duitsland de CO2-uitstoot willen verminderen en in 2050 klimaatneutraal willen zijn, en tegelijkertijd een sterke industriële basis willen behouden.”

Rotterdam is ook bezig met het opzetten van een systeem voor transport en opslag van CO2: Porthos. Dat wordt overwogen als opslaglocatie voor CO2 voor de productie van blauwe waterstof via het ‘H2morrow steel’-project. Daarvan is thyssenkrupp Steel eveneens een partner.

Extra pijpleidingen

De drie partners zijn het erover eens dat nieuwe, grensoverschrijdende infrastructuur nodig is om de energietransitie te ondersteunen. Er is volgens hen met name behoefte aan extra pijpleidingen. “Een concrete en aanzienlijke vraag naar waterstof vanuit de staalindustrie als alternatief voor steenkool, en de mogelijkheid om CO2 op te slaan, kunnen fungeren als stimulans voor het verwezenlijken van deze infrastructuur”, aldus Havenbedrijf Rotterdam.

“De samenwerking tussen Rotterdam als de grootste haven van Europa en Duisburg als staalhoofdstad van Europa kan een signaaleffect hebben voor het opzetten van toeleveringsketens voor de energietransitie, en zo bijdragen aan een belangrijk duurzaam Europees industrie- en logistiekcluster.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.