- Advertentie -
- Advertentie -
HomeWereldprimeur Havenbedrijf Rotterdam: exacte locatiegegevens over terminal en ligplaatsen beschikbaar

Wereldprimeur Havenbedrijf Rotterdam: exacte locatiegegevens over terminal en ligplaatsen beschikbaar

- Advertentie -

Delen

Dankzij samenwerking met de Hydrografische Dienst van de Koninklijke Marine heeft Havenbedrijf Rotterdam de locatiegegevens van terminals en ligplaatsen veel nauwkeuriger in beeld. Die informatie is voor alle partijen in de maritieme keten toegankelijk.

Havenbedrijf Rotterdam werkt voortdurend aan port call optimalisatie: het zo veilig en efficiënt mogelijk laten verlopen van scheepsbezoeken. Vanaf het vertrek uit de vorige haven tot het verlaten van de Rotterdamse haven. Een belangrijke stap in dit proces is het nauwkeurig positioneren van de haveninfrastructuur.

Global Location Numbers

Voorheen waren locatiegegevens gebaseerd op de namen van terminals en ligplaatsen. Bij een wijziging van eigenaar veranderde vaak ook de naam, wat tot verwarring kon leiden. Daarom zijn nu unieke ‘Global Location Numbers’ (GLN’s) toegewezen aan de haveninfrastructuur.

Deze GLN’s worden al gebruikt in de logistieke sector en zijn inmiddels geïntegreerd in het Havenmeestersysteem (HaMIS) en het Port Community Systeem (PCS) Portbase. Dat zijn de kernsystemen van de Rotterdamse haven. Omdat de havenmeester deze data dagelijks gebruikt in notificaties, zijn de gegevens zeer betrouwbaar. Er vindt tweemaal daags een update plaats waarbij wijzigingen in de datasets worden gedeeld.

Hydrografische Dienst

Kapiteins van zeeschepen hebben gedetailleerde informatie nodig om conform IMO-resolutie A.893(21) hun reisplanning te kunnen maken en veilig te kunnen navigeren. Deze data zijn beschikbaar in hun ECDIS-navigatiesysteem. Dat maakt gebruik van officiële Electronic Navigational Charts  (ENC’s).

De Hydrografische Dienst publiceert deze ENC’s en andere nautische producten. Elk land heeft een eigen Hydrografische Dienst, die als enige ENC’s mag publiceren. Havenautoriteiten mogen dit niet.

De eerste

Om veilig scheepvaartverkeer te garanderen, moeten terminals en ligplaatsen nauwkeurig worden vermeld in ENC’s. Hydrografische Diensten verzamelen gegevens van havens in hun land. Als de juistheid van deze gegevens niet gegarandeerd kan worden, worden ze meestal niet opgenomen in ENC’s. Het is dus cruciaal dat havenautoriteiten en Hydrografische Diensten locatiegegevens correct en gestandaardiseerd delen. Havenbedrijf Rotterdam heeft dit nu als eerste havenbedrijf ter wereld gerealiseerd.

Er is een single point of truth: één platform met gevalideerde locatiedata. Via en koppeling met Portbase kunnen partijen direct over de juiste data beschikken. Dankzij vrijwel actuele updates kunnen schepen en ligplaatsen automatisch worden gematcht.

Naast kapiteins en bevrachters profiteren ook nautische dienstverleners, zoals loodsen en roeiers van de standaardisatie. Loodsen gebruiken dezelfde data op de nautische kaart als kapiteins. Door de standaardisatie van de locatiegegevens is er geen ruimte meer voor interpretatieverschillen. Roeiers kunnen op basis van de nauwkeurige locatiegegevens vooraf de trossenconfiguratie bepalen.

Dieptes

Naast locatiegegevens wil het Havenbedrijf ook dieptes en restricties van terminals en ligplaatsen gestandaardiseerd in kaart brengen. Met deze drie datasets kan straks in 99 procent van de gevallen worden beoordeeld of een schip geschikt is voor de Rotterdamse haven.

Havenbedrijf Rotterdam roept andere havenbedrijven op om hun locatiedata op dezelfde gestandaardiseerde manier te delen met hun nationale Hydrografische Diensten. De oplossing is volgens het Havenbedrijf goed schaalbaar en wereldwijd toepasbaar.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -