Het broeikaseffect genereert opwarming van de aarde, met stijgende zeespiegels en klimaatverandering tot gevolg. Grote boosdoener is koolstofdioxide, ook koolzuurgas genoemd, of kortweg CO2. Het ontstaat door het verbranden van fossiele brandstoffen en de reductie ervan staat hoog op de agenda.
Een van de maatregelen is het opwekken van groene stroom met windturbines. Niet alleen te land, maar ook ter zee, waar in een kort tijdsbestek rigoureuze windmolenparken verrezen. Ze hebben een zodanige omvang dat scheepvaartroutes eromheen geleid worden.
Voor de aanleg zijn speciale schepen ontwikkeld en gebouwd, die zichzelf met hun poten op de zeebodem kunnen opvijzelen. De MPI Resolution is zo’n schip. Het meet 130 bij 38 meter, heeft een dekruimte van 3200 m² en daarop kunnen windmolenonderdelen geladen worden.
De maximumdiepgang van slechts 4,30 meter heeft als voordeel dat ook in ondiepe wateren voor de kust geopereerd kan worden. In 2018 werd door Van Oord niet alleen dit schip overgenomen van Vroon, maar ook de Engelse bedrijfstak MPI (Marine Projects International) in Stokesley.
Met de andere installatieschepen, MPI Adventure en Aeolus, werden al heel wat. windmolenparken aangelegd en in 2024 wordt de Boreas opgeleverd. Het als baggeraar bekendstaande Van Oord bestaat al meer dan 150 jaar en heeft nog steeds een omvangrijke baggervloot. Daar bleef het niet toe beperkt, want het Rotterdamse bedrijf heeft ook kabelleggers, hefschepen, steenstorters en valpijpschepen. Het merendeel vaart onder Nederlandse vlag en dat is prijzenswaardig.