- Advertentie -
- Advertentie -

Een oudgediende

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

Ze werd in 1993 opgeleverd als Statendam en voer 22 jaar voor de Holland America Line. In 2015 werd ze overgedragen aan P&O Cruises Australia en kreeg toen de naam Pacific Eden. Carnival Corporation, eigenaar van zowel de HAL als P&O Cruises, besloot in 2019 om de oudgediende af te stoten en verkocht haar aan Cruise & Maritime Voyages.

CMV vernoemde haar naar de Portu­gese ontdekkingsreiziger Vasco da Gama, maar ging in 2020 failliet. Liggend in Tilbury werd ze geveild voor 10.187.000 dollar. Pluris Investment in Porto werd de nieuwe eigenaar, die haar via Mystic Investment registreerde op Madeira.

De Vasco da Gama vaart nu voor Nicko Cruises, dat zich hoofdzakelijk richt op cruises op de Duitse rivieren, de Donau, de Douro en de Nijl. Hun vloot omvat 22 riviercruiseschepen, alsook de World Voyager voor expeditiecruises met maximaal 200 passagiers. Die kwam 2020 in de vaart en is met een GT van 9315 en 120 meter een stuk jonger, maar wel beduidend kleiner dan de 219 meter lange Vasco da Gama met een GT van 55.875 en plek voor 1.000 passagiers. Komend uit Kopenhagen arriveerde ze rond het middaguur in Rotterdam. ‘s Avonds vertrok het schip naar Honfleur in Frankrijk.

Op de voorgrond vaart het veerpontje Otter van Blue Amigo. Het moet naar de ponton bij het Educatief Informatie Centrum en gaat behoedzaam achter het cruiseschip langs. Vanwege langdurige uitval van de veerdienst Rozenburg-Maassluis is het ingezet voor voetgangers en (brom-)fietsers. Toch blijft het behelpen, want auto’s kunnen niet anders dan omrijden.

tekst: Cees de Keijzer
namens World Ship Society branche Rotterdam

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -