De gestileerde Union Jack op de romp wekt de indruk dat het een Engels schip betreft. Dat is maar deels het geval, want hoewel P&O Cruises opereert vanuit Southampton (Verenigd
Koninkrijk), is het sinds 2003 een van de negen rederijen van de Carnival Corporation in
Miami.
P&O kan wel bogen op het feit dat het ‘s werelds oudste cruisemaatschappij is en al sinds de jaren 40 van de 19e eeuw actief. De toen nog Engelse rederij werd in 1837 opgericht en heette voluit de Peninsular & Oriental Steam Navigation Company.
De Iona is geregistreerd in Hamilton op Bermuda en vernoemd naar een van de eilanden van de Hebriden voor de westkust van Schotland. Het schip werd gebouwd op de Meyer Werft in Papenburg, in de Groningse Eemshaven afgebouwd en op 19 oktober 2020 opgeleverd.
Door covid moesten zowel de doop als de maidentrip worden uitgesteld tot 2021. Zakenvrouw in de reisindustrie Irene Lucas-Hays was op 16 mei de godmother.
Met zusterschip Arvia is het de grootste eenheid van de P&O-vloot. Met 344 bij 42 meter meet het schip 184.089 GT en daarmee past het in de nieuwe sluizen van het Panamakanaal.
De passagierscapaciteit bedraagt 5.206 en de bemanning telt 1.762 koppen. Er zijn negentien dekken, vier zwembaden en achttien whirlpools.
Het schip heeft een dienstsnelheid van 17 knopen en vaart op LNG, wat 23 procent minder CO2-uitstoot oplevert. De bouwkosten bedroegen 900 miljoen euro.