Deense windwentelwieken

0

Bladt Industries in Aalborg fabriceert ze. Deugro Danmark zorgt voor de logistiek en heeft voor het overzeese vervoer, samen met Siemens Gamesa, de Rotra Mare voor langere tijd gecharterd.

Het bedrijf ontstond in 2017 door een fusie van het Spaanse Gamesa en het Duitse Siemens Wind Power. Men heeft ook de Rotra Vente in tijdcharter en beide schepen zijn van Amasus uit Delfzijl. Ze varen onder Nederlandse vlag en staan geregistreerd in Werkendam. De lading is bestemd voor Sif op de Maasvlakte.

Het zijn de voormalige container­feeders Flintercrown en Flintercoral, die eerst werden aangepast tot roroschepen met een ramp via de boeg, om later verder gemodificeerd te worden voor efficiënt vervoer van onderdelen voor windmolens.

(foto Arjan Elmendorp)

Daartoe werden de schepen met 11 meter verlengd om 75 meter lange windwentelwieken, delen van windmolenpalen en nacelles (motorgondels) van 360 ton, economischer te kunnen vervoeren – zonder kranen te hoeven gebruiken. Concordia Werkendam managede de werkzaamheden.

Het door Siemens verworven Bonus Energy begon in 1991 bij Vindeby met ‘s werelds eerste offshore power-project. Nu is Siemens Gamesa marktleider in die sector. In 2020 werd met +5 GW een record aan offshore windcapaciteit geïnstalleerd.

Ook hier is, met thans 14 MW per windmolen, voortgaande schaalvergroting. De twee Nederlandse roro’s van 152 meter spelen daarbij een rol als vervoerder. De Rotra Mare, met een dienstsnelheid van 19 mijl per uur, doet dat sneller dan Rotra Vente met 15 knopen.

tekst: Cees de Keijzer
namens World Ship Society Rotterdam

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.