A. Nobel & Zn beschikt over het eerste digitale en volledig onbemande toegangssysteem voor zeeschepen en haventerminals in Europa. Die primeur voor ISPS-toegangscontrole werd donderdag 2 oktober feestelijk geopend en live gedemonstreerd aan de Zwijndrechtse Uilenhaven. Het systeem, Ship2Port, is ontwikkeld en geleverd door Royal Dirkzwager.
De officiële ingebruikname werd verricht door directeur Aart Nobel, Royal Dirkzwagers CEO Joan Blaas en burgemeester Leon Anink. Dat A. Nobel & Zn de eerste is die Ship2Port invoert, is geen toeval. Het bedrijf loopt wel vaker voorop. Zo was het ook het eerste bunkerbedrijf dat LNG leverde.
Verplicht
De ISPS-voorschriften, in 2004 opgesteld door de IMO, zijn bedoeld om schepen en havenfaciliteiten te beschermen tegen terrorisme, piraterij, sabotage, diefstal en andere veiligheidsdreigingen. Ze golden eerst in zeehavens, maar werden op steeds meer locaties verplicht, ook in het achterland. De laatste paar jaar wordt daar ook op gecontroleerd.
A. Nobel & Zn kreeg van Havenbedrijf Rotterdam, dat beheerder is van de Zwijndrechtse havens, opdracht zijn terrein te beveiligen conform ISPS. Bij Royal Dirkzwager vond Aart Nobel de oplossing die aan zijn wensen voldeed. De maritieme informatiespecialist uit Massluis heeft met Ship2Port een digitale die terminals, agenten en scheepsoperators ondersteunt met real-time informatie, slimme toegangssystemen en efficiënte processen. Het onbemande ISPS-toegangssysteem is de nieuwste uitbreiding van het platform.
Drie locaties
A. Nobel heeft een groot terrein aan de Oude Maas en Uilenhaven. Het Zwijndrechtse bedrijf, actief in scheepsbunkering, filtratie en scheepsuitrusting, ontvangt soms meerdere zeeschepen per week. Daarvoor het hele terrein met een hek en een centrale toegangspoort afsluiten waar iedere bezoeker zich zou moeten melden, was geen optie. “Er meren veel binnenschepen af en er komen heel wat klanten met de auto die scheepsmaterialen en onderdelen ophalen. Voor hen wilden we gemakkelijk toegankelijk blijven”, legde Aart Nobel uit.
Nu zijn drie gedeeltes van de kades afgeschermd met hekken en toegangspoorten: het bunkerschip, de rivierzijde en de Uilenhaven. Als er een coaster of ander zeeschip op een van die plekken afmeert, gaat die locatie hermetisch op slot. Dat gaat automatisch: het systeem is zo ingesteld dat de aankomst van het vooraf aangekondigde schip via satelliet wordt gesignaleerd. Is het op 400 meter afstand, dan gaan het hek en de poort dicht. Zo blijven winkel, magazijn en kantoor toegankelijk, maar voldoet A. Nobel & Zn wél aan de hoogste veiligheidsstandaard.
Digitale boardingpass
Vaak leidt ISPS bij het toegang verlenen aan bemanningsleden, leveranciers en bezoekers om aan boord te gaan tot administratieve lasten, vertragingen en hoge beveiligingskosten. Voor veel terminals en bedrijven – zeker kleinere – is het financieel nauwelijks haalbaar om continu beveiligers neer te zetten om alle toegang te controleren. Ship2Port ontwikkelde daarom een volledig digitale oplossing die dit proces vereenvoudigt en conform de ISPS-regelgeving werkt.
Bezoekers registreren hun identiteit via de Ship2Port-app, ontvangen na goedkeuring een digitale boardingpass met QR-code en voltooien bij de poort een gezichts-ID-controle. Dat duurt slechts drie seconden.
Ship2Port koppelt het systeem aan real-time scheepsinformatie. Hierdoor zien terminals, agenten en schippers precies wanneer een ISPS-plichtig schip aankomt. Dit draagt ook bij aan een efficiëntere logistieke planning.
“Met deze primeur laten we zien dat digitalisering en veiligheid uitstekend hand in hand kunnen gaan. Hiermee besparen terminals tijd en kosten, terwijl ze hun veiligheid vergroten”, zei Joan Blaas, CEO van Royal Dirkzwager. “Nobel heeft als eerste de volledig onbemande Gate in gebruik genomen, maar de oplossing is schaalbaar voor terminals in binnen- en buitenland. Zo dragen we bij aan slimme en veilige havens.”