Binnenvaartcoöperatie NPRC gaat 3 miljoen euro investeren in verduurzaming. De 150 aangesloten ondernemers gaan samen de emissies van de vloot en in de keten verlagen.
De binnenvaartcoöperatie benadrukt hiermee de keuze voor innovatie, digitalisering en duurzaamheid, vindt CEO Femke Brenninkmeijer: ‘Verduurzaming van de logistieke sector is een must. We zien dat verduurzaming inmiddels op alle bestuurlijke en strategische agenda’s staat. Dit is een zeer belangrijk thema voor onszelf maar zeker ook voor onze klanten. Hier willen wij als collectief het voortouw in nemen.”
Minder emissies
De investering van 3 miljoen euro creëert de mogelijkheid voor de leden van NPRC om te investeren in hun eigen verduurzaming, specifiek in het verlagen van CO2 en stikstof-emissies. Arno Treur, CFO van NPRC zegt: “Ons boekjaar 22-23 was, net als voor veel partijen, een uitzonderlijk jaar in allerlei opzichten: economisch, geopolitiek, logistiek en financieel. We hebben ons in een markt waar veel vraag was naar vervoerscapaciteit niet laten leiden door korte termijn winstmaximalisatie, maar de focus gehouden op de kern: continuïteit en betrouwbaarheid van dienstverlening.”
NPRC is de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de grootste binnenvaartcoöperatie van Europa. De omzet was in boekjaar 2022-2023 173,5 miljoen euro. Dagelijks zijn ongeveer 200 schepen in de vaart voor NPRC, die circa 13 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren op de Europese binnenwateren. Van die 200 schepen zijn 150 schepen lid van de coöperatie.
CO2-rapportage
Met de investering draagt NPRC bij aan het verlagen van de CO2- en stikstof- footprint. Brenninkmeijer: “In nauwe samenwerking tussen de klant, medewerkers van de coöperatie,en de individuele binnenvaartondernemer is het doel om stap voor stap de CO2-en stikstofuitstoot van NPRC in 2025 met20 procent teruggebracht te hebben ten opzichte van 2022. Zo bereiken we een substantiële verbetering van de uitstoot in de keten.”
“In samenwerking met BigMile hebben we een betrouwbare CO2-rapportage gerealiseerd. Zo kunnen we onze doelstellingen monitoren en zijn we onze klanten van dienst door inzicht te verschaffen in de uitstoot in de keten. Op weg naar verduurzaming zal een goede rapportage steeds belangrijker worden.”
Groene voorwaarden
“Vervoer over water is sowieso een duurzame manier om de supply chain in te richten en te besparen op de uitstoot van CO2, maar er is meer mogelijk en nodig. We deden al veel op dit gebied, van varen op biobrandstof tot waterstof. Het WeVa-project (Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie) met het eerste nieuwbouwwaterstofschip dat ons lid Harm Lenten heeft gebouwd is hiervan een mooi voorbeeld.”
“Tegelijkertijd zien we verschillende ontwikkelingen, waaronder de Corporate Sustainable Reporting Directive, ook wel de ‘CSRD-regelgeving’, die aanleiding geven meer focus te richten op de verduurzaming van onze hele vloot en ons bedrijf. Met een concreet plan van aanpak en onder meer met deze investering kunnen we hier uitvoering aan geven.”
Inmiddels wordt het initiatief versterkt door een aantal strategische partners. Leveranciers van techniek die exclusieve kortingen bieden en financieringsinstanties die aantrekkelijke groene voorwaarden hebben gecreëerd voor de leden van NPRC stimuleren de coöperatie in haar strategie.