Sinds De Klerk Waterbouw met het Binnenvaart Emissie Label van start ging, ziet het Werkendamse bedrijf er de resultaten van. Door aanpassingen van de technologie aan boord van de schepen, het gebruik van HVO100 als brandstof is een merkbare daling van de CO2- en fijnstof-uitstoot behaald.
Het bedrijf uit Werkendam maakt sinds 2018 werk van het verduurzamen van zijn werkschepen en machines. In 2023 is De Klerk gestart met het certificeren van schepen via het Binnenvaart Emissie Label. Dit label beoordeelt de uitstoot van CO2 en fijnstof van de schepen, gebaseerd op factoren als brandstofverbruik, draaiuren, type brandstof, motoren en generatorsets.
Effecten
De Klerk Waterbouw heeft voor deze beoordeling gekozen, omdat het die effectiever, nuttiger en dynamischer vindt voor de verduurzaming van de schepen dan andere beoordelings- of certificeringssystemen. In 2023 en 2024 zijn alle dertien schepen van de vloot onder dit emissielabel gebracht. De eerste positieve effecten zijn al zichtbaar, melden De Klerk en de SAB (Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart), die het Binnenvaart Emissie Label uitgeeft: sommige schepen kwamen halverwege 2024 al in aanmerking voor een beter emissielabel.
Daarnaast onderzoekt De Klerk samen met de SAB de mogelijkheden om schepen te certificeren met verschillende emissielabels. De voortstuwingsmotoren van de schepen produceren uitstoot tijdens het varen van de ene naar de andere projectlocatie. Zodra ze echter stilliggen op een project en alleen de elektrische machines aan boord gebruiken, kan de uitstoot terug naar nul. Dit biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om volledig te voldoen aan mogelijke vergunningseisen.
Europees
Zoals bekend had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat plannen om het Binnenvaart Emissie Label te gaan verplichten. Ondertussen gaat de SAB door met het verbeteren van het label en het promoten ervan. Tot nu toe zijn er maar enkele tientallen schepen die erover beschikken. De verwachting is desondanks dat het emissielabel in de toekomst meer ingezet gaat worden voor diverse toepassingen in de binnenvaart. zo kan het volgens de SAB bijdragen aan “een duurzamere sector en een positieve impact op het milieu”.
Er wordt gewerkt aan een Europees, geharmoniseerd emissielabelsysteem. Dat kan volgens de SAB zorgen voor meer transparantie en minder administratieve lasten voor binnenvaartondernemers. “De vraag naar emissiedata vanuit verladers en andere ketenpartners zal naar verwachting toenemen door EU-wetgeving en duurzaamheidsrapportageverplichtingen. Het Binnenvaart Emissie Label kan helpen deze rapportage eenvoudiger en efficiënter te maken, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan de verduurzaming van de sector.”