De 40 editie van de Hiswa te Water is in volle gang. De beus in Lelystad begon woensdag 3 september en duurt tot en met zondag 7 september. De Bataviahaven is met 440 motorjachten en zeilschepen voller dan ooit. De chartervaart ligt aan de buitenkant afgemeerd en de kades staan vol met stands.
Dé trend op de Hiswa te Water is elektrisch varen: de Groene Route op de beurs telt 74 ondernemers – ruim 25 procent van alle standhouders.
Meer oplaadpunten dan tankstations
Tussen de sloepjes ligt het Smartdock, het eerste drijvende boothuis in Nederland dat elektrische sloepen oplaadt via zonnepanelen en daarnaast de bootaccu laat fungeren als thuisbatterij.
Marcel Schaap, eigenaar van De Stille Boot, al 21 jaar pionier op het gebied van elektrisch varen, toont met de BlueNav BlueSpin een intrekbare buitenboordaandrijving die een schip hybride maakt.
“Bij de kleine schepen is bijna iedereen met elektrisch varen bezig”, stelt Schaap. “Bij de grote ook steeds vaker. Er zijn meer oplaadpunten dan tankstations aan het water. Elke jachthaven heeft stroom. In de grote steden moet er nog hard gewerkt worden aan laadpunten.”
Verplichting
Dat vindt ook Geert Dijks, directeur van Hiswa-Recron. De branchevereniging heeft een rechtszaak tegen Amsterdam aangespannen. “Gemeentes willen te snel verduurzamen, maar ze moeten vooral iets aan laadpunten doen. Invoeren moet evenwichtig en eerlijk gebeuren. We begrijpen dat watersport achteraan staat ten opzichte van auto’s, maar dan moet je de verplichting niet te snel invoeren. Doe het gefaseerd. Als steden als Utrecht en Amsterdam op slot gaan, varen meer mensen over het Amsterdam-Rijnkanaal, en dat willen we voorkomen.”
Marius Hondema, eigenaar van de gedemonstreerde Aluship TNDR 670 HYBRID, een aluminium tender met twee intrekbare 8 kW-motoren onder het zwemplateau, zegt: “Als je naar Amsterdam wilt, vaar je op de motor, en in Amsterdam vaar je elektrisch.” Aluship heeft deze wereldprimeur op maat samengestemd voor Hondema, met een 100 pk Honda-motor en twee BlueNav-motoren.
Chris de Jong, eigenaar van Mogano Shipbuilding, bouwt al jaren de Brandaris Barkas. De werf is gespecialiseerd in de bouw en restauratie van klassieke schepen. De Brandaris Barkas was altijd hybride of diesel aangedreven, maar is nu ook volledig elektrisch leverbaar.
Prijzen van accu’s
Vorig jaar heeft Yamaha Torqueedo overgenomen. Ronald Koen, accountmanager voor de Benelux, zegt: “Yamaha is ver met elektrische aandrijvingen bij fietsen en scooters. Op het gebied van elektrisch varen kan het nog beter. Daarom is die kennis ingekocht met de overname van Torqueedo. Zij waren altijd al pionier in elektrisch varen, en samen met onze engineers zetten we nu de volgende stap.”
Sander Gesink, marketingdirecteur bij Vetus, is tijdens de beurs vooral bezig met informatie verstrekken. Het financiële plaatje speelt daarbij een belangrijke rol. “De investering in accu’s is groot. De prijs daalt wel, maar niet hard genoeg. Lithium moet nog meer zakken.”
Jacco Kuiper, directeur van Kuiper Verzekeringen, geeft aan dat elektrische systemen steeds doordachter en veiliger zijn. “De producten die door de branche worden ingebouwd, zijn veilig. Het gevaar bij elektrisch varen zit vooral in mensen die bijvoorbeeld zelf even een zonnepaneel aansluiten of andere aanpassingen maken.”
Yoeri Mulder is accountmanager bij Ecobat Battery, volgens het bedrijf zelf Europa’s grootste onafhankelijke accu-importeur. Hij zegt: “De ontwikkeling met accu’s gaat hard, maar de investering is nog steeds groot. Laadpunten in de steden zijn nog een probleem en dat gaat in de toekomst alleen maar groeien. Daar moeten gemeentes mee aan de slag. Met een klein scheepje en een kleine motor kan je met 1,5 à 2 kilowatt al ver komen.”
Door Evert Bruinekool