Binnenvaartondernemers kunnen opnieuw subsidie aanvragen voor de elektrificatie van hun schepen. Vanaf op 1 september is de vijfde ronde van de Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen geopend. Ondanks vier eerdere rondes is van de beschikbare 15,1 miljoen euro nog altijd ruim 11 miljoen over.
De regeling ondersteunt nieuwbouw en ombouw van schepen die volledig elektrisch gaan varen met het ZES-concept, waarbij verwisselbare batterijcontainers de energievoorziening verzorgen. Ondernemers kunnen tot 40 procent van hun investering vergoed krijgen. Voor nieuwbouw en retrofits vanaf een dieselelektrische aandrijving geldt een maximum van 550.000 euro subsidie. Schepen die worden omgebouwd vanaf een conventionele aandrijving met verbrandingsmotoren kunnen maximaal 750.000 euro ontvangen.
Solide aanvraag
Toch loopt het aantal aanvragen achter. Volgens Khalid Tachi van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), waar aanvragen kunnen worden ingediend, is dat niet ongebruikelijk. “De ervaring leert dat als een subsidie meermaals wordt opengesteld, en als bekend is dat deze niet meteen wordt overschreven zoals bij de Stage V-regeling, ondernemers vaak wachten tot de laatste of een-na-laatste ronde. Ze nemen de tijd om een solide aanvraag te doen.”
Daarnaast wijst Tachi erop dat niet iedereen in de sector al bezig is met deze vorm van elektrificatie. Het gaat om forse investeringen en een technologie die nog in opbouw is.
De huidige ronde loopt tot 15 oktober 2025. In januari 2026 volgt de zesde en laatste openstelling. Subsidieaanvragen worden beoordeeld op criteria als bijdrage aan emissievrije vaart, realisatietermijn en kwaliteit van het plan.
Een aanvraag indienen kan via deze link.
Dossier Electrificatie
Lees hier eerdere berichtgeving van de Binnenvaart over elektrificatie via ZES.
- Nieuw laadstation voor elektrische binnenvaart in Moerdijk
- 400.000 euro subsidie per schip voor varen met ZES
- Nationaal Groeifonds: 50 miljoen voor ZES