Nederland blijft ver achter bij Duits steunpakket voor vlootmodernisering

0

“Welnee, dat lukt ze toch niet.” Dat werd ons verteld toen de ASV in een overleg zei dat de Duitsers tot wel 80 procent subsidie wilden gaan om de vloot te moderniseren/vergroenen.

Net zoals gezegd werd: “Welnee, Frankrijk mag van Europa helemaal geen 50 procent subsidie geven.” Maar Europa gaf wel toestemming, jaar na jaar, aan de Fransen en nu dus aan de Duitsers.

En dus heeft de Duitse overheid 131 miljoen aan subsidie uitgetrokken, waarvan dit jaar al 30 miljoen wordt vrijgemaakt. Investeringen kunnen met 60 tot wel 80 procent worden ondersteund. Kijk, kom daar eens om in Nederland waar het subsidie-investeringspotje voor dit jaar alweer leeg lijkt te zijn.

Frankrijk geeft al jarenlang 50procent subsidie op álle investeringen in binnenvaartschepen. Hoewel dit is tegengesproken in de Kamer, heeft Europa daar gewoon weer toestemming voor gegeven. En in België wonen opeens heel veel (Vlaamse) schippers in het Waalse Oupeye, ook allemaal vanwege de subsidie.

Hoe moeten de Nederlandse ondernemers dan overeind blijven, wetende dat ook met handhaving en eisen aan keuringen Nederland het ‘braafste’ (?) jongetje/meisje van de klas schijnt te moeten zijn. Voor zover het level playingfield waar altijd over geroepen wordt.

Ondertussen krijgen wij ook wat: de verplichting om te varen met gevaarlijke biodiesel in 2022, lang leve Nederland!

namens de ASV,
Sunniva Fluitsma

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.