EINDELIJK: Groen licht uit Brussel voor Duits steunpakket vlootmodernisering

0

Het langverwachte, uitgebreide Duitse steunpakket voor de modernisering van de binnenvaartvloot is goedgekeurd door de Europese Commissie. Verkeersminister Andreas Scheuer had enkele weken geleden al aangekondigd dat het groene licht vanuit Brussel er zat aan te komen.

De sector heeft hier meer dan een jaar op moeten wachten en reageert opgelucht. “Was lange währt, wird endlich gut”, aldus binnenvaartbond BDB in een eerste reactie.

Spannend traject

Met de goedkeuring door de Europese Commissie komt er kort voor het einde van de huidige regeerperiode een ware ‘krimi’ tot einde. Eind vorig jaar had het Directoraat-Generaal Concurrentie van de Europese Commissie een eerste ontwerp van de subsidieregeling afgekeurd. Begin maart diende het verkeersministerie een tweede ontwerp in, waarop Brussel een lange vragenlijst richting Berlijn stuurde.

Tot 80 procent subsidie

Het steunpakket is een essentieel onderdeel van het Duitse Masterplan Binnenvaart. De BDB heeft er hard voor gelobbyd dat binnenvaartondernemers subsidie krijgen voor het moderniseren en verduurzamen van hun schepen. Veel kleine en middelgrote bedrijven in de sector zijn immers niet in staat dit geld zelf op te hoesten. De Duitse overheid heeft 131 miljoen aan subsidie uitgetrokken, waarvan dit jaar al 30 miljoen wordt vrijgemaakt. Investeringen kunnen met 60 tot wel 80 procent worden ondersteund.

Opluchting

Het verkeersministerie wil vanmiddag in een persbericht reageren op het goede nieuws. Er wordt nog gewacht tot bekend is of de Europese mededingingsautoriteiten niet tóch nog kleine aanpassingen in het voorstel hebben aangebracht. Daarna gaat het persbericht de deur uit. Het is een opluchting voor de sector, die ongerust was omdat de goedkeuring door de Europese Commissie zo lang op zich liet wachten. Er werd al gevreesd dat de budgetten voor dit jaar zouden verdampen.

Goed voor milieu en mobiliteit

De door Duitsland voorgestelde steunmaatregelen zijn tweeledig. Ze doelen enerzijds op het verhogen van de concurrentiepositie, de efficiëntie en de veiligheid van de binnenvaart. Hiertoe wordt het moderniseren van schepen ondersteund, wat ook kan bijdragen aan de politiek gewenste modal shift. Anderzijds kan de binnenvaart haar ecologische footprint reduceren door nieuwe en schonere motoren in te bouwen of andere technologie om schadelijke emissies te verlagen. Volgens de Europese Commissie goed voor het milieu en de mobiliteit – en dus goedgekeurd!

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.