- Advertentie -
- Advertentie -
Home“NBKB 2.0” verder als BV en met nieuwe directeur

“NBKB 2.0” verder als BV en met nieuwe directeur

- Advertentie -

Delen

Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart staat voor een nieuwe fase. De stichting gaat verder als een BV, er zijn nieuwe inspecteurs aangetrokken en Alexander van Nederpelt is aangesteld als nieuwe directeur.

Een moeilijke periode is achter de rug, stelt NBKB in een op 13 september rondgestuurd bericht. “Hoewel er nog best een aantal lopende dossiers afgesloten moet worden en nog veel werk intern verzet moet worden. Maar het NBKB is – met behoud van de naam – in een nieuw jasje gestoken en is als vanouds ingericht voor de inspecties van binnenvaartschepen.”

Op 26 oktober 2023 werd het NBKB geschorst door de Raad voor Accreditatie, omdat het schortte aan de gevolgde procedures en de onafhankelijkheid onvoldoende gewaarborgd was. Na ingrijpende wijzigingen en een reorganisatie onder leiding van interim-directeur Cristiaan Heuvelman en een audit kreeg het bureau de accreditatie op 14 februari weer terug. Sindsdien mag het NBKB weer keuringen uitvoeren en certificeringen uitgeven.

Nieuwe inspecteurs

“De schorsing is alweer een half jaar geleden opgeheven. De afgelopen maanden zijn benut om de positie van het NBKB opnieuw duidelijk te bepalen en daarin vooral de onafhankelijke, onpartijdige rol te benadrukken. Op dit moment is gestart om van de stichting een bv te maken, de eerste nieuwe inspecteurs zijn daarna in dienst genomen en Alexander van Nederpelt – die vanuit zijn verzekeringsachtergrond bij EOC veel ervaring met scheepskeuringen heeft – is per 1 september aangetreden als directeur.” Van Nederpelt werkte de laatste jaren als scheepsexpert bij EOC Expertise en als taxateur bij Expertisebureau Van Pelt & Co.

Een van de nieuwe inspecteurs is geschikt om ADN-keuringen uit te voeren, onder andere op bunkerboten. Voor die groep schepen was de laatste maanden geen inspecteur beschikbaar. NBKB leidt de komende tijd meerdere inspecteurs op om deze competentie te behalen.

Regie

Cristiaan Heuvelman spreekt over “NBKB 2.0”. De interim-directeur doet een stapje terug. De directeur van Transafe, marktleider op het gebied van veiligheids-, milieu- en kwaliteitsinspecties in de scheepvaart, bood eind vorig jaar zijn hulp aan om de NBKB-schorsing te helpen oplossen. Centraal in het plan van aanpak stond dat het bureau weer zelf de regie moest nemen bij de scheepsinspecties. Heuvelman: “Onder het NBKB hangen bedrijven die de inspecties aan boord uitvoeren. Voorheen konden scheepseigenaren zelf die uitvoerende partijen benaderen. Dat kon de schijn hebben van partijdigheid.”

Dat kan nu niet meer. Aanvragen voor scheepsinspecties moeten via de NBKB-website worden ingediend en het NBKB bepaalt of een aangewezen inspecteur de keuring mag uitvoeren. “De klant mag wel een inspecteur voordragen”, vertelt Heuvelman. “Die voorkeur heeft vaak een geografische reden: omdat de inspecteur vlak bij de ligplaats gevestigd is. Het NBKB moet daar goedkeuring voor geven, met als belangrijke voorwaarde dat een inspecteur niet meer twee keer hetzelfde object achter elkaar mag inspecteren.”


Rechtsgeldig

Het NBKB is één van de drie bevoegde keuringsinstanties in Nederland. Scheepsinspecties moeten worden uitgevoerd onder regie van een van deze bureaus, aldus Cristiaan Heuvelman. Hij hoort nu en dan verhalen over inspecteurs die ‘op eigen houtje’ inspecties uitvoeren, maar benadrukt dat er dan geen geldige certificeringen uitgegeven mogen worden. “Een inspectie moet altijd door een inspecteur van één van de drie bevoegde en gemandateerde keuringsinstanties worden uitgevoerd. Anders is een keuring niet rechtsgeldig.”


 

Verhuizen

Na de schorsing door de Raad voor Accreditatie besloten meerdere inspecteurs die via het NBKB werkten, de samenwerking te beëindigen. “Dat was spijtig”, kijkt Heuvelman terug. “Gelukkig waren zij wel bereid om hun lopende dossiers af te ronden. Daardoor hebben we het aantal af te handelen dossiers van 1.400 al kunnen terugbrengen naar ruim 4.00 nu, in het belang van de scheepseigenaar. Dat is nog altijd veel werk om in te halen maar we zijn positief. De nieuwe inspecteurs die deze maand beginnen, zullen zich volledig inzetten op het inspecteren. En we hebben de intentie om snel nog meer inspecteurs aan te nemen en op te leiden.”

Achter de schermen worden ondertussen de procedures vernieuwd en worden activiteiten een geautomatiseerd dankzij een nieuw softwaresysteem. Om de vernieuwing te benadrukken verhuist het NBKB rond de jaarwisseling van Rotterdam naar Barendrecht.

Achterstanden wegwerken

Daarmee laat het NBKB het hoofdstuk van de schorsing steeds verder achter zich, aldus Heuvelman. “De markt heeft behoefte aan rust en voldoende keuringscapaciteit. Er is genoeg onduidelijkheid geweest vanwege de tijdelijke gebrekkige keuringscapaciteit. Samen met onder andere de ILT kijken we hoe we de laatste achterstanden zo snel en goed mogelijk in kunnen lopen.”

 

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -