De schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart is 14 februari opgeheven door de Raad van Accreditatie. Maar de landelijke capaciteit voor keuringen en certificeringen is nog lang niet op orde. NBKB neemt zelf voorlopig geen nieuwe aanvragen in behandeling.
Op de website van de Raad van de Accreditatie staat het NBKB weer vermeld als instelling voor technische inspecties. Daarmee kan een begin worden gemaakt met het wegwerken van de achterstanden, reageerde de Inspectie Leefomgeving en Transport hoopvol.
Tijdelijke certificaten
De ILT heeft twee keer tijdelijke certificaten verleend aan schepen die door het NBKB waren gekeurd en waarvan het certificaat binnenkort afliep. Het gaat om 225 schepen in totaal. Dat is een maatregel die eenmalig kan plaatsvinden. Daarna moet een schip alsnog gekeurd worden door een keuringsinstantie.
“De extra keuringscapaciteit die beschikbaar komt met het opheffen van de schorsing van NBKB is dan ook zeer welkom”, aldus de ILT. De inspectie verwacht niet dat de achterstanden snel zijn opgelost. Doordat vijf expertisebureaus die via het NBKB werkten de samenwerking begin februari hebben opgezegd, is de keuringscapaciteit kleiner geworden. Zij hebben zelf geen accreditatie.
“Deze uit het NBKB gestapte partijen zijn daardoor (logischerwijs) niet geaccrediteerd en mogen dus niet volgens de regels keuren”, zo kreeg ook de ASV in een gesprek op donderdag 15 februari nog eens als waarschuwing te horen van de ILT. “Dus de boodschap aan eenieder is: laat je keuren door de geaccrediteerde organisaties: NBKB, BSC of register Holland om problemen te voorkomen.”
Centrale coördinatie
Het NBKB werkt nauw samen met Transafe. Die maritieme veiligheidsexpert hielp de afgelopen maanden bij de reorganisatie. “Vanuit deze nauwe samenwerking is de intentie ontstaan om het NBKB verder te laten ontwikkelen onder de vleugels van Transafe.” Wel als zelfstandige entiteit.
Transafe-directeur Christiaan Heuvelman verzorgt inmiddels namens NBKB ook de communicatie met de pers. Hij schrijft dat het NBKB-bestuur zich er “terdege van bewust is dat een dergelijke situatie niet nogmaals mag ontstaan. Dit betekent dat de toekomstplannen voor het NBKB in de komende periode verder worden vormgegeven met het doel de kwaliteit en veiligheid van de binnenvaart te bevorderen middels het uitvoeren van centraal gecoördineerde inspecties.”
“Het NBKB moet moderniseren en meebewegen met de ontwikkelingen in de binnenvaart. Ook het borgen van de continuïteit van het NBKB heeft hoge prioriteit. Er zullen nieuwe mensen worden aangetrokken om dit alles te kunnen realiseren. Door de schorsing is het aantal nog te certificeren schepen enorm opgelopen en het aantal NBKB-inspecteurs is beperkter nu een aantal inspectiebureaus de samenwerking hebben beëindigd.”
NBKB meldt op de eigen, vernieuwde website dat ze door het opzeggen van die experts “op dit moment geen nieuwe aanvragen in behandeling nemen. De aanvragen die nu bij ons binnen zijn, zullen we in volgorde van aflopen van certificaat worden afgehandeld. Excuses voor het ongemak.”
Capaciteitstekort
De Raad voor Accreditatie schorste het NBKB in oktober 2023. Het NBKB kreeg een half jaar de tijd om de geconstateerde problemen op te lossen. In de tussentijd mocht het keuringsbureau geen keuringen verrichten. Het ging hierbij om alle soorten schepen in de binnenvaart: van motortankschepen, sleepboten, historische zeilschepen tot passagiersschepen.
Op 7 februari voerde de Raad voor Accreditatie een audit uit op het kantoor van NBKB om de nieuwe werkwijze en procedures te controleren. Daarbij kwam het bureau goed uit de bus, zodat de schorsing een week later werd opgeheven.
Maar het NBKB is nog niet op volle kracht. Het had geen eigen inspecteurs in dienst maar werkte sinds de mandatering in 2013 met meerdere inspectiebureaus die in totaal 34 inspecteurs inzetten voor jaarlijks meer dan 1500 inspecties. Vijftien inspecteurs zijn weggevallen door de vijf bureaus die hebben gebroken met het NBKB. “Dit heeft natuurlijk enorme gevolgen voor de capaciteit”, schrijven NBKB en Transafe. “De overige 19 inspecteurs zijn voor een groot deel werkzaam voor EOC waar op dit moment constructieve gesprekken mee worden gevoerd.”
Het NBKB herhaalt er nog steeds voor open te staan “om met ieder inspectiebureau en inspecteur (nogmaals) in gesprek te gaan. Dit geldt ook voor de inspectiebureaus die kortgeleden de samenwerking hebben beëindigd. Vanuit het NBKB zal er alles aan gedaan worden om de capaciteit weer te verbeteren.”
Vloedgolf
De ILT “blijft samen met de brancheorganisaties en keuringsinstanties, overleggen om knelpunten op te lossen zodat schepen niet stil komen te liggen”, zo geeft de inspectie aan.
De ASV stelt dat de problemen nog niet zijn opgelost nu het NBKB weer aan de slag is: “Er komt een vloedgolf van keuringsaanvragen aan en het aantal experts is verminderd. De halfjaarlijkse verlenging is ook nog eens eenmalig, dus degenen waarbij die verlenging is toegepast zullen als eerste bediend moeten worden.”
Daardoor schuift het probleem op naar de volgende schippers die wellicht op tijd willen beginnen met de keuring van hun schip, voorspelt de schippersvereniging. De ASV wil dat de overheid haar verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de certificeringen moet nemen en de regierol oppakken.
KBN verstuurde al een brandbrief naar minister Mark Harbers om in te grijpen en had op 13 februari een gesprek met de top van de ILT. “Samen met ILT roepen wij inspecteurs op om gezamenlijk met keuringsinstanties zoals NBKB in gesprek te gaan, zodat we gezamenlijk de capaciteitsuitdagingen kunnen aanpakken en de sector kunnen ondersteunen”, zegt waarnemend directeur Maira van Helvoirt.