De inland terminals CTU in Lelystad, HOV Harlingen en Westerman Multimodal Logistics in Hasselt zijn toegetreden tot de North West Central Corridor. Dat in februari opgerichte samenwerkingsverband van deepsea terminals, inland terminals en binnenvaartrederijen bundelt containers op de binnenvaartroute Amsterdam-Utrecht-Rotterdam.
Het aantal binnenlandse terminals dat is aangesloten op de North West Central Corridor is in drie maanden tijd gegroeid van vijf naar acht. Daardoor is er nu een totaal verschepingsvolume van 6.500 TEU per week. Hierdoor komt er op jaarbasis circa 100.000 TEU extra bij de 250.000 TEU die inmiddels via deze handelsroute verscheept worden. Vrachtvolume afkomstig uit Harlingen, Hasselt en Lelystad wordt in Amsterdam overgeslagen op de binnenvaartschepen van de North West Central Corridor.
Betrouwbaarder vaarschema
Bundeling van lading, vaste bezoekafspraken met grotere vrachtvolumes (150 à 200 containers per bezoek) en vaste punt-punt-verbindingen tussen inland terminals en deepsea terminals leiden tot een betrouwbaarder binnenvaartproduct. Er ontstaat namelijk minder vertraging bij de afhandeling op de terminals in Rotterdam, waar de binnenvaart al jaren de dupe is van congestie, resulterend in dagenlange wachttijden. Sinds de start in februari bereikten de schepen van North West Central Corridor een betrouwbaarheid van meer dan 95 procent.
Het initiatief voor de North West Central Corridor wordt ondersteund door de vijf deepsea containerterminals in Rotterdam (APMT I en II, RWG, ECT Delta en ECT Euromax), Port of Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe. De corridor is qua opzet vergelijkbaar met de West-Brabant Corridor (Tilburg-Oosterhout-Moerdijk-Rotterdam). Ook daar zijn inmiddels positieve resultaten geboekt met vrachtbundeling, vaste bezoekafspraken en punt-punt-verbindingen.
“Dankzij toetreding tot deze corridor verwachten wij onze performance significant te kunnen verbeteren, waardoor onze klanten krijgen waar ze recht op hebben: een betrouwbaar, betaalbaar, CO2-besparend transport alternatief”, zegt Tim van der Roest, general manager Barge & Terminal bij Westerman Multimodal Logistics in het Overijsselse Hasselt.
Beter logistiek product
De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn verheugd met de uitbreiding van dit initiatief. “Een prachtige ontwikkeling die de meerwaarde van samenwerking aantoont”, vindt Rob Smit, manager Achterland bij Port of Amsterdam. “Door capaciteit, kennis en lading te bundelen maken de partijen echt een verschil wat resulteert in een beter logistiek product dat ook het vervoer over water aantrekkelijker maakt”, aldus Smit.
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam voegt daaraan toe: “De North West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’.”