Koedood Marine Group met nieuw pand klaar voor duurzame toekomst

0
Peter Snijders, Arie Koedood en Bert Koedood (vlnr).

Op woensdag 11 december wordt het nieuwe pand van Koedood Marine Group officieel geopend. Het bedrijf ontvangt die dag zijn klanten en relaties in het ruim opgezette, lichte en duurzame gebouw aan het Noordeinde in Hendrik-Ido-Ambacht. Minister-president Mark Rutte is voornemens om het pand te openen.

Het nieuwe pand is 3.800 m2 groot. Er werken ongeveer veertig mensen. In totaal telt de Koedood Marine Group circa negentig medewerkers. De nieuwbouw is gerealiseerd op een steenworp afstand van het vorige onderkomen aan het Frankenpad. Dat heeft Koedood ook nog steeds in gebruik, net als de eigen afbouwkade daar, aan de Noord.

De nieuwbouw was meer dan welkom. “Op de oude locatie waren we uit ons jasje gegroeid. Motoren stonden verdeeld over diverse locaties opgeslagen. Dat zorgde voor extra handling- en transportkosten. Nu hebben we alles bij elkaar. Je ziet ook al dat het prettig werkt nu de collega’s van Emigreen hier in het pand zitten. Dat is goed voor de samenwerking.”

Aan het woord is Arie Koedood. De algemeen directeur is samen met zijn broer Bert, die technisch directeur is, eigenaar van het als innovatief te boek staande bedrijf. Afgelopen zomer kwam Peter Snijders de directie versterken. “Dit pand nodigt uit tot samenwerken”, zegt de laatste. “Het is heel transparant. We hebben open spreekkamers; dat nodigt uit om even aan te schuiven en het gesprek aan te gaan.”

Eigen oplossing voor Stage V

Begonnen met motoreninbouw, al jaren distributeur van Mitsubishi-scheepsmotoren voor de Benelux, zijn de werkzaamheden de laatste jaren snel uitgebouwd. Naast Koedood Dieselservice, Koedood Dieseltechniek (revisie van brandstofpompen, gevestigd in Serooskerke) en Koedood Roestvaststaal (een paar honderd meter verderop gevestigd) maken tegenwoordig ook Emigreen (nabehandelingssystemen), EBR (stuurhuizen, in Lage Zwaluwe) deel uit van de Koedood Marine Group. Die is ook mede-eigenaar is van Hybrid Ship Propulsion (specialist in hybride en elektrische voortstuwing, Rotterdam).

Die groei is geen bewuste strategie geweest, vertellen Arie en Bert. Bescheiden zeggen ze: “Het is ons een beetje overkomen. We hebben de kansen benut die op ons pad kwamen.”

Dat begon met de overname van Emigreen, toen dat te koop kwam. “We zagen dat nabehandelingssystemen nodig zijn als we ook in de toekomst dieselmotoren wilden verkopen. Als je die kennis en producten dan zelf in huis hebt, is dat van grote waarde voor onze klanten.”

“Emigreen levert nu nog voornamelijk aan de zeevaart, maar de binnenvaart wordt steeds belangrijker. Straks met Stage V heb je echt een roetfilter en katalysator nodig. We zijn druk bezig met certificering voor Stage V. Dan worden we in feite fabrikant. Dat maakt ons dan ook verantwoordelijk.”

“Daarvoor moet je ISO-gecertificeerd zijn. Dat is dit jaar gebeurd. Zodra ook de Stage V-goedkeuring rond is, kunnen we zelf motoren leveren die aan de nieuwe normen voldoen. Dat is dan een Mitsubishi-motor met geïntegreerd Emigreen-nabehandelingssysteem. De techniek is er al; die combinatie is ook al jaren in bedrijf. Zo varen er diverse schepen die er al meer dan 40.000 uur op hebben zitten.”

Aardwarmte

Het pand is zo duurzaam mogelijk gebouwd. Dat leverde een BREEAM-certificaat op. Zo is er geen aardgasaansluiting, maar gebeurt de verwarming met aardwarmte. “Toen we die beslissing namen, was dat nog niet actueel. Later pas ging Groningen spelen en dat we allemaal van het gas af moeten”, vertelt Arie.

Onder het gebouwd zijn veertien bronnen aangeboord op 150 meter diepte. Daar wordt warm water uit opgepompt en daarmee wordt het pand verwarmd. In de zomer is de grond kouder en kan het systeem zorgen voor koeling van de ruimtes. Airconditioning was zodoende niet nodig.

Er zijn er 180 zonnepanelen op het dak geïnstalleerd, gecombineerd met een lichtrand. Die zorgt dat toch natuurlijk licht binnenvalt. “Ook de gebruikte materialen zijn duurzaam”, vertelt Bert. “Van recycled beton, staal en tot gecertificeerd hout. BREEAM gaat best ver. We hebben ook speciale lepelplanten op kantoor, die een sterk luchtzuiverende werking hebben.”

“We zijn als firma Koedood volop bezig op het gebied van duurzaamheid. Zoals de katalysatoren en roetfilters van Emigreen en de hybride en elektrische voortstuwingssystemen van Hybrid Ship Propulsion. Dan vind ik dat je als bedrijf ook zelf duurzaam moet zijn.”

Verjongen en vernieuwen

Koedood is klaar voor de toekomst, mede door het aantrekken van Peter Snijders. “Het is de bedoeling dat Peter na verloop van tijd mijn taken gaat overnemen”, zegt Arie. “Daar hebben we pakweg twee jaar voor uitgetrokken. Op een rustige manier en zodat hij kan ervaren of hij het naar zijn zin heeft hier. Ik ben nu 62, zal over twee jaar nog niet stoppen, maar blijf hier werken. Ik vind het nog veel te leuk.” Dan, lachend: “Ik word Peters assistent.”

“Peter wordt dan algemeen directeur”, bevestigt Bert. “Ik blijf verantwoordelijk voor de technische zaken.”

“Op die manier waarborgen we de continuïteit”, zegt Peter. “Het mooie is dat het geleidelijk gaat en ik heel veel van Arie kan leren. Natuurlijk breng ik mijn eigen ideeën in – ik kom niet uit de mal Arie – maar samen zorgen we ervoor dat de manier van werken en de geest waarin dat gebeurt wordt voortgezet.”

“Ik vind het een compliment waard dat Arie juist op dit moment, nu het bedrijf in een nieuw pand zit en een nieuwe toekomst tegenmoet gaat, durft te zeggen: ik geef iemand anders de kans ermee door te gaan, ik geef de ruimte aan de volgende generatie. Dat getuigt van leiderschap.”

Arie haakt in: “Wat ik belangrijk vind, is dat je je als bedrijf telkens blijft verjongen. Het gevaar is dat je als ondernemer te veel op routine vertrouwt, omdat de manier waarop je het deed succesvol was. Je moet juist continu blijven vernieuwen en innoveren. Als je jong bent, heb je daar meer kracht en energie voor. Wij zijn blij dat we een enthousiaste persoon hebben gevonden die de branche en de materie kent. Peter is de juiste man, dat heb ik het afgelopen half jaar al wel gemerkt. Dat geeft me rust.”

Peter: “Regeren is vooruitzien. Dat hebben Arie en Bert steeds goed gedaan. We maken liever de muziek dan dat we erachter aan lopen.”

“Er gaat de komende dertig jaar ontzettend veel veranderen in onze branche”, voorspelt Arie. Peter: “Zeker, daarom heb ik ook onwijs veel zin in de komende dertig jaar. Met Koedood Marine Group zijn we daar klaar voor. Zeker in dit mooie, praktische pand en met de mensen die hier werken. Er is zóveel talent!”

Open huis op 14 december

Op woensdag 11 december is de officiële opening voor genodigden. Drie dagen later, op zaterdag 14 december, is iedereen welkom om het nieuwe Koedood-pand te bezichtigen.

Van 11.00 tot 16.00 uur zet het bedrijf zijn deuren wagenwijd open voor belangstellenden. Die krijgen een kijkje in de keuken en krijgen uitleg over de nieuwste ontwikkelingen op motorengebied en de mogelijkheden om te komen werken bij het bedrijf.

Het is meteen ook een uitgelezen mogelijkheid om de binnenvaart te presenteren aan een nieuw publiek en te laten zien hoe de bedrijfstak werkt aan vergroening, mede dankzij bedrijven als Koedood.

Adres: Noordeinde 21, 3341 LW Hendrik Ido Ambacht.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.