Met het project CCUS Shipping om CO2 te vervoeren met binnenschepen is Victrol de winnaar geworden van de Sustainable Port Award 2023 van Port of Antwerp-Bruges. Andere finalisten waren International Car Operators, Boluda Towage en TotalEnergies.
Port of Antwerp-Bruges wil de haven als economische motor van Vlaanderen duurzaam maken. Daarom zet het in op duurzame groei, waarbij economie, klimaat en mens centraal staan. Om die ambitie kracht bij te zetten en de initiatieven van havenbedrijven in de kijker te zetten, reikt de haven elke twee jaar de Sustainable Port Award uit, vroeger bekend als de Sustainability Award.
CO2-vervoer
De beslissing van de jury viel na een publieksstemming en een samenkomst van de jongerenjury. Ze kozen unaniem voor het project ‘CCUS Shipping: CO2 vervoeren’. De beslissende factor voor beide jury’s was de mate van vernieuwing, samenwerking én de vooruitstrevende toekomstvisie die met het project gepaard gaat.
Victrol vervoert olie, chemische producten en gas over water en transporteert en bunkert brandstoffen. ‘CCUS’ staat voor Carbon Capture, Utilization & Storage. Het bedrijf wil het afgevangen en vloeibaar gemaakte CO2 van industriële bedrijven vervoeren naar opslagplaatsen in internationale zeehavens. Daarvoor ontwikkelt het nieuwe schepen om in te zetten op de binnenwateren.
Vanuit bijvoorbeeld Port of Antwerp-Bruges gaat het vloeibare CO2 dan naar zeeschepen of internationale pijpleidingen om permanent te worden opgeslagen in bijvoorbeeld lege gasvelden op zee. Op langere termijn zal het mogelijk kunnen worden hergebruikt als circulaire bouwsteen voor chemische producten, zoals bij de productie van methanol.
Speciale CO2-tanker
“Dankzij onze klantenrelaties met grote energiebedrijven weten we dat de markt vragende partij is voor deze nieuwe infrastructuur”, zegt general manager Miranda Maes van Victrol. “Verschillende bedrijven hebben net hun subsidieaanvragen ingediend voor carbon capture-initiatieven. Daarvoor hebben ze infrastructuur nodig en die kunnen wij leveren.”
“We hebben bij onze klanten de voorbije jaren een sterke naam opgebouwd met onze gerichte focus op veiligheid en kwaliteit. Zo bouwden we destijds het eerste binnenlandse LNG-bunkerschip van Europa. Dat is zeker niet onopgemerkt voorbijgegaan.”
Maes vervolgt: “Een speciaal CO2-binnenvaartschip past naadloos binnen onze verdere ambities, zeker om niet voor de hand liggende industriële locaties met elkaar te verbinden. Zo kunnen we het vloeibare CO2 snel, veilig en efficiënt transporteren via de binnenwateren, zoals dat gebeurt voor zowat alle conventionele goederen.”
Voortrekkersrol
Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, noemt het project van Victrol innovatief en ambitieus. “Waarbij een oplossing wordt geboden om op een efficiënte en veilige manier afgevangen en vloeibaar gemaakte CO2 te vervoeren tussen het industriële hinterland en de Belgische en West-Europese zeehavens.”
“Dit project past volledig in de langetermijnvisie van Port of Antwerp-Bruges om samen de klimaatuitdaging aan te gaan en toont aan dat élk bedrijf in onze haven een voortrekkersrol kan opnemen op het vlak van technologische innovatie. Met de Sustainable Port Award zetten we als Port of Antwerp-Bruges samen met Alfaport Voka, Apzi-Voka en Maatschappij Linkerscheldeoever bijzonder graag dit knappe en waardevolle initiatief in de kijker.”
Inspiratie
Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, voegt daaraan toe: “Het CCUS Shipping-project van Victrol is van grote schaal, want helpt ook andere bedrijven om een duurzame omschakeling te maken om de klimaatdoelstellingen te halen. Dat is samen pionieren naar een duurzame toekomst en daarmee is het project een inspiratie voor de volledige havengemeenschap, ook internationaal.”