Er liggen twee sleepboten bij en de kranen staan omhoog. Tekenen die er op wijzen dat het ULCV (Ultra Large Container Vessel) gaat vertrekken. Op het 400 meter lange en 58,6 meter brede schip staan de containers 23 breed met 8 hoog voor de brug en 9 hoog erachter. De capaciteit van 20.038 TEU is nagenoeg benut en het schip ligt bijna op haar merk. Rotterdam is de laatste Europese laadhaven en de eerstvolgende haven is Sjanghai. Via het Suezkanaal is dat 10.509 zeemijlen en met een snelheid van 20 knopen gaat zo´n reis 23 dagen duren.
De COSCO SHIPPING CAPRICORN is een kolossale verschijning. Toch is dit, naar het sterrenbeeld Steenbok, vernoemde type met haar vijf zusterschepen niet het grootst. COSCO heeft nog vijf sterrenbeelden, die met 20.119 TEU net iets hoger boven de grens van 20.000 uitkomen. Maar de grootste van COSCO zijn de vijf van de Universe klasse met 21.237 TEU. De wedren lijkt geen grenzen te kennen. CMA CGM ging er dan wel met negen schepen van 22.850 TEU overheen, maar MSC lijkt de winnaar. Medio 2019 kwam de MSC GÜLSÜN in de vaart, de eerste uit een serie van elf, met plek voor 23.756 TEU. Hierop staan de containers zelfs 24 breed en, hoewel even lang, zijn ze met 61,5 wel bijna twee meter breder. Meer zal het niet worden, want het is wereldwijd de maximum reikwijdte voor containerkranen.
COSCO (China Ocean Shipping Company) verdubbelde na de fusie met staatsrederij CSCL (China Shipping Container Lines) in capaciteit en door de overname van OOCL (Orient Overseas Container Lines) groeide het uit tot ’s werelds derde containerrederij. Momenteel opereert men met 478 schepen, waarvan 173 eigen en 305 in charter.
Tekst: Cees de Keijzer; Fotografie: Arjan Elmendorp