De familie Buijks van Combi International uit Raamsdonksveer bouwt regelmatig schepen voor opdrachtgevers. Daarnaast worden ook schepen gebouwd voor de eigen vloot. Deze schepen krijgen veelal de doopnaam van een van de familieleden. Voorbeelden zijn onder andere de Allegonda (110 x 11,45 meter), Johannes Sr (135×11,45 meter) en Jacobus sr (110×11,40 meter). Eerder dit jaar werd de bij Koedood afgebouwde Adriana Maria (135 x 11,45 meter) opgeleverd. Een schip met een primeur, want Mitsubishi-dealer Koedood leverde voor het eerst een schip af met twee Wärtsilä-motoren.
Onlangs is de eveneens bij Koedood afgebouwde, circa 4.200 ton metende, Gesina Maria opgeleverd. Het is een zusterschip van de Adriana Maria. Grootste wijziging in het bestek zijn de hoofdmotoren; aan boord van de Gesina Maria heeft Koedood twee Mitsubishi-hoofdmotoren van 1.278 pk (bij 1.600 toeren) geïnstalleerd en twee door Mitsubishi (525 pk) aangedreven boegschroeven.
Eigen inbreng
Zijn Adriana Maria de doopnamen van de echtgenote van Combi International-directeur Jan Buijks jr, Gesina Maria zijn de doopnamen van de echtgenote van zijn broer Peter Buijks, directeur van Amer Shipping. Het zal geen verbazing wekken dat de Gesina Maria, evenals de overige schepen van de vloot van de familie Buijks, gaat varen voor het scheepvaartbedrijf/bevrachtingkantoor uit Raamsdonksveer. Amer Shipping, een zusterbedrijf van Combi International, biedt alle soorten werk aan, waaronder zand/grind, kalksteensplit, kolen, erts en constructies. De vloot is naast de schepen en (vijf) duwbakken van de eigen rederij, samengesteld uit schepen waarin geparticipeerd wordt en vaste relatie schepen.
De kracht van het familiebedrijf wordt verklaard door de grote eigen inbreng van de aangesloten schippers. In overleg met hen worden projecten al dan niet aangenomen, bekeken of het tarief haalbaar is en of de omloopsnelheid en het tarief op elkaar zijn afgestemd. In de branche staat Amer Shipping bekend als een betrouwbare en prettige vervoerspartner.
Koedood
Wat goed is, moet je niet veranderen. Dat geldt dus voor nagenoeg het complete drogeladingschip Gesina Maria, dat een (bijna)kopie is van de Adriana Maria. De door Rianna de Schaaf, binnenhuisarchitect bij Studio 3, ontworpen woninginrichting is exact hetzelfde. Scheepsbetimmering Otto Schop uit Meeuwen zorgde ook nu voor de juiste uitvoering daarvan. Vellamo Elektra uit Raamsdonksveer installeerde onder meer de Falcon Line van Radio Holland.
(foto’s Jan Hoek)
Uit kostenoverweging is bij de Gesina Maria gekozen voor de Mitsubishi-motoren, die vanouds geleverd worden door Koedood Dieselservice. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht is volop in beweging. Na het ondertekenen van het samenwerkingscontract met Wärtsilä voor de binnenvaart, beschikt Koedood over een compleet pakket; van 194 kW Mitsubishi-motoren tot en met 1600 kW (8L) Wärtsilä mediumspeed motoren. Eerder nam Koedood de onderhoudsvestigingen van Wärtsila in Duisburg en Mannheim over; de bedrijven gaan nu verder onder de naam Koedood Propulsion GmbH.
Dual fuel
Volgend jaar komt Combi International met het eerste drogeladingschip dat wordt voortgestuwd door LNG-motoren. In dit geval twee door Koedood te leveren Wärtsilä 6DF20 motoren, die worden afgesteld op een vermogen van 940 kW elk. De medium speed dual fuel-motoren worden in het 135 x 11,45 meter grote schip conventioneel opgesteld en via een keerkoppeling direct aan de vaste schroeven gekoppeld.
Dual fuel is een combinatie van de voordelen van een dieselmotor en de lage emissie van een gasmotor. De toerentalgeregelde motoren gaan voor 95 tot 99 procent op aardgas draaien. De LNG-tank krijgt een inhoud van 40 m3, hetgeen voldoende is om van Rotterdam naar Basel te varen. Het worden de eerste motoren die geleverd worden in het door onder andere de EU gesubsidieerde ECO2 Inland Vessel-programma. In dit programma worden drie pilotprojecten voor innovatieve, milieuvriendelijke aandrijfsystemen voor binnenvaartschepen ontwikkeld, getest en geïmplementeerd.
Combi International heeft dus de (binnenvaart)primeur. Wederom een primeur, want de twee op de Adriana Maria geïnstalleerde Wärtsilä type 6L20 motoren waren de eerste motoren van dit type voor de binnenvaart. Het is mogelijk deze motoren in de toekomst om te bouwen tot dual fuel-motoren. Op die manier komen er steeds meer ‘groene’, economische en duurzame schepen in de binnenvaart.
(Jan Hoek)