- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGeo Focus: aan de top op de zeebodem

Geo Focus: aan de top op de zeebodem

- Advertentie -

Delen

Opgeluisterd door de nostalgische slepers Hudson, Furie en Adriaan in de haven van het pittoreske Maassluis houdt mevrouw Joos Ockels het publiek bij de tijd als de torenklok 12 slaat en zij het 35 meter lange innovatieve hybride schip Geo Focus doopt met "goede vaart voor bemanning en schip", en een champagnefles tegen de huid aan scherven slaat. Als doopmoeder en secretaris altijd ‘op de brug’ van het duurzaamheidsinitiatief NL 2050 ontving zij een donderend applaus.

De realisatie van deze 35 meter lange Geo Focus staat op naam van Scheepswerf de Haas Maassluis in samenwerking met Studio Yacht designers in opdracht van Geo Plus BV uit Scheemda. De schepen van dit Groningse bedrijf die technologisch tot de wereldtop behoren, verrichten zeebodemmetingen op alle wereldzeeën. Scheepswerf De Haas heeft met deze Geo Focus varende oplossingen voor de eigenaar gecreëerd ofwel een optelsom van wensen en unieke gebruiksmodes. Techniek van voor tot achter, antennes, hightech op- en in het stuurhuis, duiden de geavanceerde apparatuur op deze Geo Focus met het ‘Green Passport’ van Lloyds Register.

Wubbo Ockels
Geo Plus is al achttien jaar actief als internationale dienstverlener op het gebied van geodetische en hydrografische projecten. Het team van circa veertig medewerkers werkt voor overheden, havenautoriteiten, Rijkswaterstaat, offshore en baggerwereld.
Met de eigen vloot van zeven gespecialiseerde survey-schepen verricht Geo Plus overal ter wereld nauwkeurige, betrouwbare metingen. Ook op het terrein van de landmeetkunde levert Geo Plus meetwerk, zoals in de bouw en bij infrastructurele projecten, voor digitale terreinmodellen, volumeberekeningen en waterbodemkartering. Projecten lopen van advisering tot en met uitvoering en begeleiding.
Geo Plus onderscheidt zich in duurzame efficiency, een gegeven dat senior astronaut Wubbo Ockels in zijn speech op deze doopceremonie vertaalde: dat in een mensonvriendelijke omgeving niet valt te leven maar dit innovatieve werkschip in ons milieu, de mens de toekomst laat.

Vaareigenschap
We praten met kapitein Rolf Theunissen, reeds aan het roer van vele typen survey- en supply-schepen en nu met de Geo Focus voor de werf heeft proefgevaren. Hij beschikt over een Alphatron-stuurstoel waarin allerlei apparatuur is geïntegreerd te midden van consoles en screens. Theunissen: "Die stoel heeft een topfunctie, echt belangrijk is dat het schip zich in zee en bij manoeuvres ongekend goed gedraagt. Een plezier om mee te varen, blijft rechtop hoe je hem wendt of keert.”

"We wilden een schip met een duurzaam karakter, vertelt Geo Plus directeur Jan Loots. "Haar slanke rompvorm heeft minimale weerstand. De innovatieve diesel-hybride aandrijving zorgt voor een lager brandstofgebruik en minder uitstoot, waarbij geluid, trilling, slijtage en onderhoud eveneens aanmerkelijk verminderen. Tijdens de survey-werkzaamheden varen we in hybridemodus, daarbij zijn de twee hoofdmotoren uitgeschakeld en wordt het schip aangedreven door een efficiëntere diesel-elektrische voortstuwingscombinatie. We zijn trots op dit schip wat met haar minimale milieubelasting, geheel in lijn ligt met onze bedrijfsfilosofie."

“Met 15 knopen fullspeed staat er 230 liter verbruik op de teller. Wanneer de door Powerport geleverde C 18 ACERT Caterpillars elk 651 kW stil staan en we op het hybride systeem 8 knopen survey-snelheid varen, is het verbruik 50 liter. Dan dringt er geen enkele decibel van de voortstuwing meer tot het stuurhuis door. Speedheat houdt het dek ijsvrij, er zijn containerfittings en allround safety, cranes en equipment. Een fantastisch comfortabel werkbaar schip in bezit van alle denkbare functies: zoals dynamic positioning.”
“Tijdens survey-onderzoek of metingen beschikken technici over royaal ingerichte werkvertrekken. Voor crew is er vanzelfsprekend tv, internet, bibliotheek en spel!" In de Geo Plus heeft Reintjes twee keer WAF 344 RHS / 2,452:1 geïnstalleerd. RHS staat hier voor: Reintjes Hybrid System.
Reintjes ontwikkelde een nieuw elektrisch aangedreven hybride systeemoplossing dat in een duurzame en zuinige voortstuwing voorziet. Deze hybride systemen zorgen voor een hoog efficiënt gebruik. De PTI gekoppelde elektromotor op de Reintjes-koppeling ontvangt energie van een generator en is gericht op een vlotte running, minder lawaai en laag energieverbruik.
De diverse hybride systemen zijn geschikt voor toepassingen van elektrische 60 kW motoren tot 100 kW en dieselmotoren tot 1.200 kW. De complete installatie bestaat uit een met PTI uitgevoerde koppeling, in combinatie met een elektrische motor/generator en frequentieconvertor.

De hoofdrolspelers bij de doop. In het midden Wubbo en Joos Ockels.

Uitrusting
Het schip beschikt over een klimaatsysteem dat medewerkers in staat stelt bij temperaturen van -15 tot +50 °C te opereren. Daarnaast heeft de Geo Focus diverse satellietsystemen voor snel dataverkeer met de wal, zodat opdrachtgevers direct de hoge resolutie sonardata kunnen analyseren. Dit scheelt aanzienlijk in de tijd die nodig is voor het plannen van omvangrijke projecten, zoals windmolenparken op zee en onderzeese pijpleidingen om olie- en gasexploratie in kaart te brengen. Hiertoe kan het schip worden ingehuurd inclusief complete bezetting, maar ook met enkel de nautische bemanning.
Het schip biedt plaats aan in totaal achttien opvarenden. De Geo Focus is zo ingericht dat hij multifunctioneel kan worden ingezet. Dit past binnen het streven van Geo Plus BV om klanten van begin tot eind te ontzorgen dankzij de combinatie van eigen kennis en ervaring én partnerships met specialistische partijen op gebied van seismiek, bodemmonsters, munitiedetectie, wrakkenruiming en onderwaterrobots. Geo Plus BV zit met de Geo Focus aan de top op de zeebodem!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -