- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEerste Sunrisetanker Georg Burmester toont zich stil en snel

Eerste Sunrisetanker Georg Burmester toont zich stil en snel

- Advertentie -

Delen

Het prototype van de gloednieuwe tankerlijn Sunrise van Groningen Shipyard koos vorige week woensdag voor een paar uur het ruime sop met aan boord enkele tientallen gasten. Directeur-eigenaar Christian Buechting en de werf nodigden onder meer toeleveranciers, medewerkers, potentieel geïnteresseerden, pers, bevrachter Interstream Barging en Germanischer Lloyd uit om een gastenvaart bij te wonen op de Eems.

Zodra de barbecue aan boord was getild – de gasten moesten tenslotte ook lunchen – gingen de trossen los. Bij de eerste kop koffie in het personeelsverblijf viel op hoe stil het schip is. Hoewel de twee Volvo Penta-hoofdmotoren in de machinekamer enthousiast stonden te brullen, was het in het woon-, werk- en verblijfsgedeelte nagenoeg stil.

Probleemloos
Op het achterdek vertelde Buechting dat de proefvaart een dag eerder naar wens was verlopen: “Er waren wat kleine aanmerkingen van de Schiffs Untersuchungs Kommission. Maar dat betreft geen ingrijpende zaken.’’
Tevreden is Buechting ook over de bouw van zijn schip: “Die is probleemloos verlopen; alles was klaar binnen de afgesproken termijnen. De samenwerking was prettig en de communicatie helder en probleemloos. Groningen Shipyard is een innovatieve werf met goede ideeën.’’
Directeur Daniël Gausch van Groningen Shipyard beaamt Buechtings lovende woorden over de samenwerking. Hij is naar aanleiding van de proefvaart tevreden over de prestaties van het schip.
De vloot van Christoph Burmester bestaat met de ingebruikname van de Georg Burmester uit tien schepen, waarvan negen in eigendom. Daarvan zijn er drie dubbelwandig. In 2018 wil Buechting een volledig dubbelwandige vloot. Twee schepen uit de jaren’80 – de Heinrich en Eckhard – worden omgebouwd; de rest is ouder en moet worden vervangen.

De Georg Burmester koos het ruime sop met aan boord enkele tientallen gasten. (foto’s Jan Johan ten Have)

Optimalisering
Het gloednieuwe lichtgewicht dubbelschroefs tankertype Sunrise combineert een groter draagvermogen met een wezenlijk lager brandstofverbruik. Deze optimalisering van de type C-tanker van 86 bij 9,50 meter levert naar verwachting een brandstofbesparing op van zo’n 20 procent, op jaarbasis ruim meer dan 30.000 euro. Daarnaast kan de Sunrise ongeveer 200 ton meer lading meenemen dan vergelijkbare tankers bij dezelfde diepgang.
De Sunrise is bovendien zo’n 38 ton lichter dan vergelijkbare schepen. Dat gewicht is gewonnen in het casco – dankzij lichter, maar lastiger te verwerken DM36-staal. Ook in de afbouw is op gewichtsbesparing gelet, zo vertelt mede-eigenaar Tjibbe Reitsma van onderaannemer Maritiem Cluster Friesland, die de machinekamerinbouw verzorgde: “In alles hebben wij gezorgd voor een zo licht mogelijke uitvoering, uiteraard zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

Na een – door noodweer bijna mislukte – fotoshoot vanuit de lucht (samen met de nieuwe Lady Amalia van Wijnne Barends) keerde de Georg Burmester in de stromende regen terug naar Delfzijl. Het mocht de pret niet drukken. Onder een kleine overkapping toonde Gausch zich tevreden: “Het schip voldoet volledig aan de verwachtingen.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -