Forward Engineering uit Sleeuwijk en Gaastmeer Design uit het Friese Gaastmeer werkten gebroederlijk samen bij finetuning van het ontwerp en engineering van het nieuwe assistentieschip van Acta Marine: de Coastal Challenger. Op basis van een idee van de opdrachtgever werkte Forward Engineering aan ontwerp en engineering van de voortstuwingsonderdelen. Gaastmeer Design nam de rest van het ontwerp voor haar rekening.
Acta Marine – eigenaar en exploitant van meer dan veertig werkschepen, met name voor kustwateren en andere zeer ondiepe wateren – breidt met de Coastal Challenger de vloot uit met een werkschip dat zich onderscheidt van tientallen zusterschepen dankzij het grote vermogen van onder meer de motoren, de lieren en de kraan. Zo is het uitgerust met een 80- en een 50-tonslier. De dekkraan heeft een hijsvermogen van 240 ton-meter. De voortstuwing komt voor rekening van twee Caterpillars C32 van 969 kW per stuk, samen met een hekschroef aangedreven door een 440 kW sterke Caterpillar.
(foto Jan Johan ten Have)
Ondanks de relatief royale afmetingen en zware uitvoering moest het schip toch geschikt zijn om mee te werken in zeer ondiepe wateren, zoals waddengebied en kustwateren. Het schip van 35,85 bij 11,84 meter heeft daarom een wel zeer geringe diepgang van slechts 1,80 meter.
Forward Engineering
Forward Engineering was niet alleen verantwoordelijk voor het tekenen en berekenen van de straalbuizen, schroeven, schroefasleidingen en roeren van de Coastal Challenger, het bedrijf leverde genoemde onderdelen ook.
“Daarin onderscheiden wij ons”, vertelt technisch manager Martin Pronk van Forward Engineering, dat ook ingeschakeld kan worden voor de engineering en constructietekeningen van complete nieuwbouwprojecten. “Wij hebben een uitstekende relatie met zowel opdrachtgever Acta Marine als de werf, Bijlsma in Wartena. Met beide partijen werkten wij in het verleden eerder op prettige wijze samen. Zo ook nu”, zegt Pronk.
De ontwerpers en constructeurs van Forward Engineering zijn specialisten in alle disciplines voor scheepsbouw, zoals elektronica, hydraulische en pneumatische
systemen en leidingwerk. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten voor kostenbesparing bij zowel nieuwbouw- als scheepsreparatieprojecten, van advisering tot volledige uitvoering. Pronk: “Wij fungeren als partner van de opdrachtgever bij het hele nieuw- of verbouwtraject. Wij zorgen dat er onafhankelijke rapporten liggen op basis waarvan de opdrachtgever een goed onderbouwd pakket van eisen kan opstellen, zijn de kostenbewaker en verzorgen desgewenst ook het offertetraject en de bouwbegeleiding.”
Gaastmeer Design
Mede-eigenaar Hans Ritzema van Gaastmeer Design vertelt dat de Coastal Challenger in feite een uitgebouwde versie is van het vorige nieuwbouwschip van Acta Marine, de eveneens bij Bijlsma in Wartena gebouwde Coastal Discovery. De uitvoering is echter aanzienlijk zwaarder, waardoor er onder meer nieuwe stabiliteitsberekeningen gemaakt moesten worden. En de aanzienlijk grotere schroeven en straalbuizen vergden daarnaast een ingrijpende aanpassing van het lijnenplan van het achterschip. “De samenwerking met zowel Acta Marine, Bijlsma Wartena als Forward Engineering verliep uitstekend, alles gebeurde in goed onderling overleg”, zegt Ritzema.
Vanuit ruime ervaring met een grote diversiteit aan scheepstypen ontwikkelt Gaastmeer nieuwe ontwerpen in nauwe samenwerking met alle andere betrokken partijen. Gaastmeer combineert een innovatief ontwerp met technische uitvoerbaarheid en gebruikersgemak. De werkzaamheden beslaan het brede gebied van algemeen constructieplan en langsscheepse sterkteberekeningen tot aan stabiliteitsberekeningen en detail-engineering, zoals kraan- of motorfundaties. Gaastmeer werkt elk constructief ontwerp uit aan de hand van de betreffende regels en wetten van onder meer Lloyd’s, Veritas, GL en IVW.
(Jan Johan ten Have)