Een gerenommeerd model met kanalgängig imago ofwel van veelgevraagde afmetingen, gebouwd op Shipyard Orsova, overwegend door vrouwen als een beauty aan elkaar gelast en aangekleed bij Shipyard Trico, heeft een aantrekkelijke uitstraling die Johann en junior Jan Bergmann Charisma hebben genoemd.
De 86 x 9,50 meter is door Zanen Shipbuilding BV in opdracht van GEFO gebouwd en nadien overgenomen door Johann en Jan Bergmann GBR. De charteraar van deze type C-gesloten tanker is GEFO. Shipyard Trico leverde reeds diverse van dit type schepen, waardoor elk schip een plus aan ervaring meekrijgt en het accent op functie ligt, zoals 4,20 meter kruiphoogte en een ongekend snel ballast- en leidingsysteem.
Nieuwbouw is nieuw voor de familie Bergmann. Johann (60): “Een eigen schip afbouwen maakt je trots. Het is zondermeer interessant maar de laatste veertien dagen had ik wegens de onvermijdelijk hectiek van de ‘papierkraam’ liever gevaren.”
Junior Bergmann – reeds tien jaar partner op de Charisma – ervaart het anders: “Bij alles betrokken zijn als het Trico-team en onderaannemers met name EMS je schip afbouwt, is terug op school. Onze oude Charisma functioneert, echter deze techniek en hoeveelheid pc’s bijvoorbeeld maakt ontwikkeling duidelijk. Kom, ik laat je zien wat ik bedoel”, en vervolgens krijg ik in de stuurhut uitleg wat de Charisma kan met haar uitrusting.
Nieuwe koers
We mogen van de familie Bergmann en – immer dabei – scheepshond Tobi even binnen kijken naar het werk van Wessels om het een en ander op te schrijven. Als je roots in de welvarende ‘Stadt an der Ems’ liggen, waar de maritiem ingemetselde voorspoed van de gevels straalt en vanuit de historie ook nog verwant bent met de man aan het roer van Wessels GmbH – Tischlerei, Alubau, Schiffsausbauten, is de keus voor de firma die je stuurhuis, woning, keuken en masten gaat realiseren vanzelfsprekend. Thea Bergmann heeft mede de woning ingericht met als resultaat, afwijkend mooi en gezellig, harmonieus in kleur. De badkamer valt onder de categorie chique!
(foto Johan de Witte)
Johann Bergmann: “Op je werk thuis zijn werkt. Comfort und gemutlichkeit ist dabei wichtig!” Johann voer drie jaar op een vrachtschip; daarna 42 jaar op tankers, waarvan 27 jaar bij een rederij uit Bremen.In 1997 vond hij het tijd om voor zichzelf te beginnen en kocht een enkelwandige 85 x 9 meter van 1.393 ton. Een prima schip, echter de dubbelwandige politiek en zoon Jan die zich warm loopt om het roer van de firma over te nemen, waren de overwegingen voor een koers op nieuwbouw!
Kanaalbestemmingen
Als voorstuwing is er een 1278 PS Mitsubishi ingebouwd, geleverd door Koedood. Electric Marine Support uit Alblasserdam is hier met de elektrische installatie en het aansluiten van apparatuur volop aanwezig. De boegschroef heeft het merk Verhaar en krijgt energie van een 525 pk Volvo, die tevens de ladingpomp van het label Bornemann aandrijft.
De Charisma is uitgerust met een Heatmaster-ketel en tracing op het leidingsysteem. Het schip is onder Lloyds klasse gebouwd en SUK verleent de certificaten.
De Charisma is weliswaar allround inzetbaar, ofschoon de afmeting betekent dat kanaalbestemmingen, zoals Lingen, vanzelfsprekend op het programma staan. Van Bergeshövede tot Gleesen zijn het nog 10 meter-sluizen. In 2017 staat er een grootschalige aanpak op het programma en worden de sluizen vergroot.
(Johan de Witte)